Hjemme igjen og oppskrift på leggvarmere-HER!

10/15/2007

Jeg har hatt høstferie hjemme hos mamma i Kristiansand, og det var kjempekoselig. Mamma og jeg pleier å feire bursdagene våre sammen for å slå to fluer i en smekk- det er vanskelig å finne en dato der det klaffer for alle, men denne gangen var vi heldige. Vi har stor familie, og alle kom! Bortsett fra de som bor utenbys, da. Det er så koselig at alle kan samles-kalaset begynte 17.00 og de siste gikk rundt 23.30, så vi koser oss veldig!
Til sammen var vi 21 , inkludert to venninner og datteren til den ene. Jeg fikk masse fint- hadde ønsket meg ting og tang for å lyse opp litt hjemme, her er det nemlig mye svart, rødt og oransje. Det resulterte i hvitt pledd, tekopper, puter, lys og lysestaker i mange varianter, blant annet. Jeg har ikke tatt bilder av tingene, men måtte vise frem disse- det er jo tross alt en strikkeblogg, dette:

I´ve had my little vacation for the fall at my mom´s in southern Norway, and Mom and I celebrated our 77th birthday ( you can guess how old each of us are, if you want- I´m not revealing anything =D ). We were lucky, because this time everybody could manage to come to our party, and we were 21 including Mom and myself. The party lasted from 17.00-23.30, ans I´m so happy that everybody actualy wants to come and be with us. I got a lot of presents, but i didn´t take pictures of them-except for these sweet loafers my cousin has knitted and felted for me:

Kusina mi har strikket tøfler i Eskimo og tovet dem til meg. Er de ikke fine? De er knallvarme og skikkelig tette og gode. Gleder meg til å kravle oppi dem på kalde morgener...

These will warm my feet on cold winter mornings...




Siden jeg ikke er i Kristiansand så ofte, måtte jeg selvfølgelig innom verdens beste garnbutikk- Karmin- som ligger ved Wergelandsparken. Fikk med meg to nøster petroleumsblå alpakka, og to nøster Multi Mohair fra Løvegarn i brune og turkise sjatteringer. Tenkte at det skulle bli til leggvarmere- har funnet en fin oppskrift på Knitty sine sider. (trykk på overskriften så kommer du dit)

In my opinion, the one-and-only yarn store in Norway is to be found in Kristiansand- and it´s called Karmin. I had to get som of my favourite alpaca, and also some mohairblended yarn. I´m making legwarmers out of this- the pattern is linked to in the blogtitle.




For et par uker siden var jeg på tur med ei venninne til Oltedal, av alle steder. Formålet med turen var at hun skulle spille med brassbandet på en fotballkamp, og jeg skulle shoppe garn =D Fangsten ble noen brune, gule, lilla og blå nøster med Frøyagarn fra Viking- og resulterte i disse blå pulsvarmerne, strikket til venninna mi på bestilling.

I´ve knitted these wristwarmers for a friend and I think they turned out quite cute.




Måtte bare ha med et skrytebilde av kaker og muffins...Jeg har bakt muffinsene, og mamma har bakt eplekaka. Vi måtte selvfølgelig ha med tall- 77 år ble vi til sammen (mamma i oktober, jeg i november). Så kan dere selv regne dere frem til sannsynlig alder på oss begge =D

I just had to brag a little about my cupcakes- aren´t they lovely? My mom made the applepie. My birthday isn´t until november, and mom´s in october, but this was the only weekend we could manage to find time for a party.




Glemte helt de to beste gavene av dem alle- av mamma fikk jeg en Moccamaster, det har jeg ønsket meg LENGE! Egentlig har jeg jo ikke bursdag før i november, men det kan se ut som jeg ikke kommer meg hjem før til jul. Jeg ønsket meg også en skikkelig spade, for jeg har noen busker i verandakassa som er særdeles gjenstridige...dermed troppet lillebror opp med spiss spade fra Jernia. Tusen takk!

I forgot the two best gifts: I got a Moccamaster (coffeemaker) from Mom, and a spade (is it called a spade? The thing you dig in the dirt with) from my brother. Thank you so much!

Avslutter med planlagte prosjekter denne uka:

* Sy ferdig delene på Garnmysteriet, samt begynne på del 3 som kommer den 16.
* Strikke ferdig Jaywarmers- min egen variant av laaaaaange votter, inspirert av Jaywalkers (strikkes i gult Frøyagarn fra Viking)
* Strikke videre på Harry Potter-hemmeligheten
* Fortsette de paradoksale...det går seint, gitt...

Ha ei flott uke, alle sammen!



This week is going to be:

*Yarnmystery
*Jaywarmers-my own pattern, mittens inspired by Jaywalkers by Grumpering
*Harry Potter-secret
*Paradoxical Mittens

Have a nice week!

1 kommentar:

  1. Så koselig det hørtes ut med bursdagtur til Krs... *misunnelig* :) Så mange fine gave du har fått også. Kakene så kjempedeilige ut og ja, Karmin ER virkelig verdens (eller iallefall Norges) beste garnbutikk tror jeg. Må innom der hver gang jeg er hjemme, jeg liker så godt at det er god plass der. Leggvarmere ja, det har jeg ikke gått med på mange år. Jeg strikket noen i ekkelt raggegarn for flere år siden, men nå vurderer jeg om jeg må ha meg et par nye i en litt mer luksusvariant til Tallinnturen. Jeg tror det kan være kaldt der... :) Dette ble litt langt, sitter og kjeder meg på skolen... God mandag og videre uke! :)

    SvarSlett