Leggvarmere og Tigergarnet!

10/24/2007

Jeg ELSKER dette garnet. Har funnet en ypperlig og superrask metode hva skjerfstrikking angår:


Hihi. Minus strikking!

Ellers ble jeg ferdig med leggvarmerne mine, de er sterkt inspirert av en oppskrift jeg så på Knitty.com. Disse er ment å brukes til høyhælte sko, det eneste dumme er at de glir litt utenpå strømpebuksa. Men det overlever jeg! Bildene er ikke så gode, det var vanskelig å ta bilde av sine egne legger....




Her er oppskriften på dem:

Leggvarmere inspirert av Knitty

Garn: Drops Alpakka fra Garnstudio 50 gram og Multi Mohair fra Løvegarn 50 gram
Strømpepinner: 7-8, alt ettersom hvor fast du strikker
Silkebånd/fløyelsbånd i ønsket farge og lengde.

32 m = ca 30 cm i omkrets, men leggvarmerne strekker seg litt. Dessuten sklir de fortere ned hvis man bruker dem utenpå glatte strømpebukser, derfor er det bedre å strikke dem litt for stramme enn litt for vide. Alternativt kan de strammes til med båndet.


-Legg opp 32 m fordelt på 4 p.
Strikk 5 pinner rillestrikk: *1 r, 1 vr*

Strikk hullrad: *1 kast, 2 sm* pinnen ut. Strikk neste pinne rett.
Strikk glattstrikk til leggvarmerne måler ønsket lengde. Mine målte 35 cm da jeg økte noen m (se under)

Hvis du ønsker en liten ”sleng” på dem så de ligger pent over f.eks høyhælte sko, kan du øke en maske på hver pinne til du er fornøyd med slengen. Dette gjøres sånn:

* Øk ved å strikke to m. i én,- en m i fremre og en i bakre maskeledd. Strikk pinnen ut. Gjenta dette på alle fire pinner. Strikk en omgang rett*

Fell av. Tre silkebånd/fløyelsbånd gjennom hullraden og knytt en søt sløyfe bak på leggen.
Voila!

(jeg hadde til og med garn igjen da jeg var ferdig!)


Har strikket et par Baby booties fra Dansk Mohair i kveld, og et par Dainty Baby Booties fra Madeline Tosh (link lenger ned på siden til oppskriften hennes), men de er ikke montert ennå. Litt søm og sløyferier så er de klare til innpakning og overrekkelse til ei som har termin førstkommende lørdag!

2 kommentarer:

  1. Tuuusen takk for kjempekoselig pakke som jeg fikk i dag! :) Leggvarmerne dine ble veldig fine og skjerfet var jo... originalt, hehe... ;) God helg!

    SvarSlett
  2. Hei, eg fant deg på Ravelry, eg e fra Stavanger! Fin blogg du har!

    SvarSlett