Fanakofte finished

6/08/2008





I FINALLY finished my longtime project: the Kauni Fanakofte. I knit the pockets at Fjøløy (see next post) and now I just need to find a nice belt buckle. The kofte is a bit tight over the chest, but it stretches after some time worn. The colours are not quite right in the photos, they´re taken in full sunlight(the most correct is probably the last photo, of the back). I´ll post more photos when I find the perfect belt buckle. The arms and parts of the pattern are heavily modified, but I´m very satisfied with the result! It took me more than six months to finish this one...phew.

17 kommentarer:

  1. Flott kofte du har strikket, ser virkelig ut som et prosjekt det er lagt ned mange timer i!

    SvarSlett
  2. Den ble skikkelig kul, Frk Snupp!

    SvarSlett
  3. kjempelekker! Flott vri på et tradisjonelt mønster, synes at du har laget et utrolig fin genser som står støtt på egne ben. Imponerende hvordan du fikk armene til å se såpass like ut, med de fargeskiftene.

    SvarSlett
  4. Åååååååååå....sålekker sålekker!!! *sikle masse*

    Jeg har også drømt og tenkt på en slik....med raglan og alt...og så ser jeg den ferdig....den er bare himmelsk!!!<3<3

    SvarSlett
  5. Gratulerer, den er kjempestilig. Likte godt de små lommene.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  6. Den var skikkelig lekker!
    Fanagenser i barnestørrelse o Kauni står på min skal-lage-liste.
    Og denne ga skikkelig inspirasjon!

    SvarSlett
  7. Wow!! Utrolig fin altså! Du imponerer igjen....:-)

    SvarSlett
  8. GRATULERER!!! Fanakofta di ble fantastisk flott, du kan virkelig være stolt av deg selv!! :) PS: Du er ikke tilfeldigvis i Krs neste uke vel? Skal på Sørlandsferie, og det hadde vært koselig å møtes og strikke... :)

    SvarSlett
  9. Absolutt nydelig!
    Misunner deg den der altså *nikker*

    SvarSlett
  10. Den ble skikkelig pen! Og spesiell, ikke minst.

    SvarSlett
  11. Å den var rålekker!

    SvarSlett
  12. Gurimalla, denne er bare så lekker!! Litt ev en jobb tenker jeg, så flink du er:o) Ha en super uke:o)

    SvarSlett
  13. Denne ble helt nydelig! Fantastisk hvordan et gammelt mønster kan bli så utrolig anderledes bare man bytter ut noe! Jeg er litt fristet til å strikke noe lignende... Kanskje Anna Evilla-genseren...

    Takk for hyggelig kommentar i den nye bloggen min, forresten! :-)

    SvarSlett
  14. Har du brukt et vanlig mønster...? -syns passformen er annerledes...

    Hvor i så fall har du fått tak i dette mønsteret?

    SvarSlett
  15. Eira, jeg har tatt utgangspunkt i Sandnesgarns oppskrift, men lagd min egen versjon med raglanfelling og smalere passform. Jeg har dessverre ikke skrevet ned hvordan jeg gjorde det, men ved å strikke stjernemønsteret litt lengre ned på bolen enn i oppskriften og så strikke vanlig raglan frem og tilbake med lusemønster er ikke så vanskelig. Du finner informasjon om hvordan du gjør det mange steder på nettet.

    SvarSlett
  16. Hei Frk snupp.
    Nå har jeg sett igjennom alle bildene jeg har funnet av Fanakofta på nettet...og den du har strikket er den fineste!!!! Jeg er nemlig på utkikk etter en smalere oppskrift med raglandfelling, så dette var jo akkurat midt i blinken for meg :o) Skulle til å spørre deg om mønsteret, men så ser jeg at hun forran meg har spurt om det.... Lurer litt på om du har strikket mønsteret rett og vrang (frem og tilbake) eller om du har strikket rundt og rundt og klipt opp skjøten der hvor knappestolpen er etterpå??
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, beklager det seine svaret- kommentaren din havnet i spamfilteret, antakeligvis fordi du publiserte den anonymt. Tusen takk for det, jeg er veldig fornøyd med den, selv om den dessverre ikke passer akkurat nå ;)

      Jeg strikket rundt og klippet opp på denne kofta, det er definitivt lettest syns jeg. Sydde først og klippet så, men med så grovt ullgarn er det egentlig nok å vaske jakka før en klipper så garnet tover seg litt sammen, da strikker jeg knappestolpene på før jeg klipper også. Det var vanskelig å få mønsteret i lusene til å stemme overens med raglanen, men det fins jo fanakofter med rundfelling som gjør det enklere.

      Slett