Strikking på Gardermotreffet

10/06/2008

Litt strikking ble det, jeg hadde med en babygenser og et par sokker jeg skulle bli ferdig med, og en pose med bomullsgarn til kluter. Kluteposen ble ikke rørt...


Dette er Latte Baby Sweater, mønsteret fins her,
og den er strikket i Uld & Silke fra Henrichsens Uldspinderi (den blå) og Silja fra Gjestal. Alt gikk fint frem til raglanfellingen, den må visst rekkes opp igjen og fikses. Promillestrikking bør visst være mindre avansert...genseren er til en babygutt som blir født i månedsskiftet oktober/november.



Disse hadde jeg med for å ferdigstille, de fikk hæler fredag kveld. Mønsteret er Blueberry Waffle,
og det er veldig enkelt: Strikk to omganger rett, og to omganger 2r, 2 vr. Gjenta til du er lei.
Sokkene går i julegavekurven, garnet er kool-aidfarget Silja.


Dette garnet, Online, kjøpte jeg av Maja fredag på treffet, og startet på et par herresokker. Søndag formiddag var jeg ferdig med dem, ca str 44! Har aldri strikket et par sokker så fort før, men det hjalp nok å strikke intensivt på bussturen lørdag. Jeg har brukt pinne 2 og 2.25, og syns de ble fine- enda finere etter vask og damp!



Jeg kjøpte et par nøster Regia Silk på Jessheim, og jeg angrer på at jeg ikke grabbet med meg mer...det er nok det deiligste strømpegarnet jeg noensinne har strikket med...og så blir det bare dritfint! Strikker herresokker her og, inspirert av Gentleman´s Fancy Socks (det mønsteret fins i ei bok som heter Knitting Vintage Socks, tror det er Nancy Bush som har skrevet den, men den har jeg ikke) og jeg strikker det sånn: 25 omganger 2r, 2vr øverst, deretter 10 omg 2 vr, 2 r, og så 10 omg 2 r, 2 vr- fortsetter sånn vekselvis til skaftet er langt nok, da strikker jeg glattstrikk på foten og fortsetter i mønster oppå- hælen strikkes etterpå, ved å klippe en maske og ta opp masker under foten. Enkelt og effektivt, dessuten blir det harmonisk fordi tåa og hælen er like, man får ingen hull etter å ha plukket opp masker, og det går mye fortere.....

Ikke så verst vel?

2 kommentarer:

  1. Regia silk har de i Wergelandsgate! :))

    SvarSlett
  2. EFFEKTIVT! Du er så flink, Pia. Jeg blir imponert igjen og igjen....!

    SvarSlett