På pinnene

5/04/2010

I det siste har jeg strikket mye babyklær, nå er jeg litt lei og var klar for noe til meg selv. Som belønning for strevet med masteroppgave og jobb bestilte jeg meg noen nøster med Shetland Soft hos Malsen og Mor. Som alltid er servicen upåklagelig, nøstene kom frem kjapt. Dette garnet er iferd med å bli en yndling her i huset. Jeg har lenge hatt lyst til å strikke Kragejakken til voksne fra Strikk til Nøstebarn, og den er nu på pinnene, i dobbel Shetland Soft:



Jeg strikker størrelse medium, på pinne 3 (til ribben) og 4 mm. Fargen på garnet heter Duck, og er svakt melert med turkise, blå og lavendelaktige toner. Dette kommer til å bli en favorittjakke! Jeg ser allerede for meg en lik jakke i knallrødt.

Ellers har jeg tre andre prosjekter på gang:


Enkelt babyteppe, dette mønsteret er også fra Strikk til Nøstebarn. Jeg bruker opp enkeltnøster, det gule garnet er en rest Askeladden Merino, det hvite er Rauma Gammelserie 2tråds og det lakserosa er Isager Tvinni. Jeg har flere rester på lager, så dette teppet strikkes på litt etter litt.



Nok en Mariusgenser er på pinnene, denne skulle egentlig til en mottaker på snart 4 år. Men (som vanlig) den er altfor stor, jeg har prøvd bolen på og den passer til meg...denne er strikket med større pinner og tykkere garn, men størrelse 2 år skulle ideelt sett passet til et litt større barn, ikke meg! Dermed får 4åringen en ny i Sisu (som følger oppskriften fra Sandnes) for å være på den sikre siden.


Siste prosjektet jeg har igangsatt er Clara, en babykjole fra Isager. Jeg har med vilje strikket den på tykkere pinner enn mønsteret sier, for jeg har en idé om å lage en jakke til meg selv av denne. Foreløpig følger jeg mønsteret, og så får vi se hvordan det blir med ermer og felling. Problemet er at jeg snart går tom for garn, og garnet er på vei ut av Raumas kolleksjon. Det heter Istra, og er kjempemykt og godt. Jeg har planer om å ringe fabrikken, men hvis det er noen der ute som har noen nøster gul Istra liggende på lur, farge 2025 og partinr 4, vil jeg veldig gjerne kjøpe dem!


Her i Stavanger er det strålende sol og litt vind, jeg har ikke kommet lengre enn å sette ut stolene i sola...ikveld kommer tre gode venninner på besøk, så jeg går snart i grytene. Ha en fin dag alle dere som er innom!



6 kommentarer:

  1. Kom helt i påskestemning av innlegget ditt i dag jeg! Gult ER kult!

    SvarSlett
  2. Jeg er akkurat ferdig med en kragejakke til meg selv, og den er bare så utrolig deilig. Det blir nok flere jakker på meg også :-) Lykke til!

    SvarSlett
  3. Gleder meg til å se genseren du strikker! :-)
    Her i Trondheim snør og regner det om hverandre :-(

    SvarSlett
  4. Oooo; mye fint! Anbefaler rødfarger Tudor hos Malsen og Mor på Shetland soft, det er en superfin rødfarge!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for en super pakke i posten! Den reddet kvelden etter en lang dag på skolen! :) Gleder meg til å se de nye prosjektene dine!

    SvarSlett
  6. Så mye fint du lager:-) Er her for første gang og kommer garantert tilbake:-)

    SvarSlett