FO: Bjørnebærsokker

7/26/2010


Ett stykk ferdige sokker, strikket på under en uke! De er til meg, og jeg har brukt Zauberballnøstet jeg kjøpte i London. Deilig garn, men det splitter seg litt når en strikker med det. Sokkene er lune og gode, og jeg liker mønsteret på dem. Sokkene er strikket tå-opp, jeg legger opp 32 masker og fordeler 16 masker på to pinner slik at en slipper å sy sammen tåen etterpå, og så øker jeg til jeg har 18 masker på fire strømpepinner. Så er det bare glattstrikk til ønsket lengde, 10 omganger ribbestrikk før avfelling, og etterpå-hæl. Enkelt og greit, og de sitter som et skudd! Jeg veide garnet underveis, det er omtrent 10 gram garn igjen av nøstet som veide 100 gram.

9 kommentarer:

  1. De var skikkelig fine!
    Digger fargen:)

    SvarSlett
  2. Så skjønne de ble!!!! Digger fargene!
    Når jeg en gang får lyst til å strikke sokker igjen burde jeg kanskje bruke mitt zauberball nøste. Ikke like fancy farger som ditt, men i rød og bruntoner. Ganske najs det også da!;D

    SvarSlett
  3. Anonym7/27/2010

    For en som strikker sokker på gamlemåten - hva er "etterpåhæl" og hvordan får jeg til en slik en ? hilsen Bibba

    SvarSlett
  4. Så hærlige farger... fikk litt lyst å smake på

    SvarSlett
  5. Tusen takk! Bibba, du strikker bare en sokk uten hæl, altså en tube- med tå på vanlig måte. Strikk inn en kontrasttråd der hælen skal være. Når du er ferdig men sokken fjerner du kontrasttråden og plukker opp masker, og så strikker du en "tå" til, som blir hælen. Du skjønner hva jeg mener om du ser her:

    http://strikkepinnerogandrepinner.blogspot.com/2008/02/restesokker-med-etterp-hel.html

    SvarSlett
  6. For noen fantastisk kule sokker! :)

    SvarSlett
  7. For noen herlige sokker. Jeg tør ikke å lage hælen etterpå, men burde sikkert prøve

    SvarSlett
  8. Hm...
    Her har jeg vist noe å lære, tå-opp-sokker og etter-på-hel.
    Fikk lyst til å strikke slike, gitt! :-)

    SvarSlett