Ferien er over...

8/11/2010

Hverdagen er tilbake, jeg begynte på jobb på mandag og syns det var lovlig tidlig å stå opp klokka syv! Tross tidlig oppstandelse var det fint å komme tilbake på jobb, jeg koser meg og gleder meg til en hektisk høst på museet. 

Ferien har vært fin, etter at jeg leverte masteroppgaven hadde jeg et par uker fri der jeg hentet meg inn igjen etter en intens skriveperiode, og så dro mamma og jeg til London. Deretter jobba jeg to uker, inkludert alle helgene, og hadde et durabelig behov for å koble fullstendig ut. Det klarte jeg, en (nesten) to ukers tur til Sørlandet gjorde susen! Sol, sommer, hyttetur, hagearbeid, Tall Ships Races 2010 og masse tid til å treffe familie og venner. Herlig! 

Her er noen glimt fra årets sommerferie:

Mamma, min bror og jeg eier ei hytte ved Evje, og det er ikke så ofte vi får reist opp hit. For min del er det for lang reisevei fra Rogaland for en helg. Derfor fant vi ut at en tur opp i ferien gjorde seg. Kusine, mamma og jeg reiste opp tidlig dagen etter jeg kom hjem, og vi fikk gjort masse- kusine og jeg kuttet ned små (og store) villskudd og trær og sikret dermed årets vedlager. Mamma olja terrasse og brygge, så hytta er klar for nok en vinter. Imidlertid ble det tid til mye avslapning også.



For å komme til hytta må en kjøre et par mil innover i skauen, parkere og gå noen kilometer opp i heia. Ved parkeringen bor disse sauene, vi fikk en høylytt velkomst og avskjed. 




Et obligatorisk innslag på hytta er munker, denne gangen med noen skarve blåbær (vi fant veldig få) og vaniljekrem. Deilig! Juleduken var forresten den eneste sjebelige vi fant, så det står på lista over ting som trengs på hytta.


Mye av serviset fra hytta er fra sytti- og åttitallet, denne koppen har blant annet bodd i båten vi hadde for mange år siden. Det er en av mine favoritter, og jeg har hatt lyst til å ta den med hjem mange ganger. Men da blir det liksom ikke det samme lengre, så den får bo her oppe.



Vi bada bare en gang (kusine bada to!), men vannet holdt fin temperatur. En annen hyttetradisjon vi har innført, er å kjøpe store og unyttige badeleker. Hytta ligger like ved et lite vann, som er stort nok til at vi kan drikke av det, men lite nok til at det kan holde opp til 25 grader om sommeren. Etter noen turer med fettere og kusiner fant vi ut at de gamle luftmadrassene ikke holdt mål lengre. Dermed er hytteutstyret beriket med en stykk palmeøy, med plass til to personer og stor palme (oppblåsbar sådan). Perfekt når en vil sole seg og ha ei øl, litt mindre praktisk når en snubler i den i nattens mulm og mørke på vei til utedoen. Et stort hamsterhjul har vi også anskaffet, det kan ikke brukes til noen verdens ting. Men det er morsomt å ha det med i vannet likevel. Nytt av året er en durabelig dinosaurus med to sitteplasser, feste for båt foran og håndtak. Vi ser for oss at eldste fetter (noen og tredve) fossror mens vi kusiner (ikke så mye yngre enn nevnte fetter) hyler bakpå. Haha. Dessverre har jeg ikke fått noen bilder av bademonstrene, men det kommer neste år!



Favorittstolen min har trekk som klør, hull i stoffet og fjærer som er ødelagte. Likevel får den leve. Kanskje den blir trukket om en vakker dag...


Vel hjemme etter endt hyttetur fikk vi med oss Tall Ships Races, det var en fin opplevelse. Mange flotte skip, og moro å få se det (vanligvis avstengte) enorme havneområdet som snart skal frigjøres fra kontainere. Jeg håper området skal brukes til glede for folk i byen!



Kusine (høyre) og jeg ombord på et av skipene.


Strømmestiftelsen var representert ved en Tall Sheep, fornøyelig!


Fra toppen av Odderøya fikk vi med oss utseilingen siste dagen av Tall Ships i Kristiansand. Neste år kommer de til Stavanger, forøvrig var det Wyvern, Stavanger Sjøfartsmuseums Colin Archer fra 1897, som vant i år!

Nuvel. Ferien er over, og snart er det høst. Men det gjør ingenting-mer strikketid!

1 kommentar:

  1. Anne Marit8/13/2010

    Herlige sommerminner! Haha, syns jeg ser storebror fossro på tjønna :) Neste år, kanskje? ;) Jeg vil veldig gjerne ha noen av bildene du tok i sommer! På mail, eller noe... fredagsklem fra kusina(men tror jeg står på venstresiden på bildet fra TSR...)

    SvarSlett