FO: Dove

12/22/2010

Nok en liten ting er ferdig, denne gangen er det luen Dove (Ravelrylink) som allerede er blitt en ny favoritt. Jeg har strikket den kortere enn originalen, som skal være enda mer baggy, og med dusk. Det gadd jeg ikke lage, og så syns jeg den satt veldig fint på hodet uten dusken også.

Lua er strikket på pinne 4 og 4.5 mm, jeg har brukt 100 gram Viking Eco-Alpaca, og luen matcher halsen jeg viste frem for en stund siden. Jeg er veldig fornøyd med lua, og kommer garantert til å strikke flere, mønsteret er velskrevet og perfekt i størrelsen til mitt hode.

Jeg har ikke fulgt fellingene til mønsteret, for lua ble plutselig lang nok- den var så kjekk å strikke at jeg glemte å måle. Men sånn ser den altså ut bak. Mønsteret er bygd opp etter et veldig enkelt prinsipp:
Etter at du har strikket vrangbord (2r, 2vr) strikker du første pinnen i mønsteret slik:
*strikk 1 maske gjennom 2.maske på venstre pinne, deretter 1 maske gjennom 1.maske på venstre pinne. Løft begge maskene over på høyre pinne, strikk 2 vrang.* Så strikker du 3 eller 5 eller 7 omganger 2r, 2 vr og så begynner du med mønsterpinnen igjen.

Jeg tror muligens det er dette som kalles for falske fletter, men jeg er noe usikker der altså. Uansett tenker jeg at mønsteret er såre enkelt og kan varieres i det uendelige. Dessuten gjør ribbeeffekten at plagget har god passform.

Nå skal jeg strikke videre på ei lue i alpakka, den skal inn i Eplabutikken på nyåret. I dag var siste dag på jobb før juleferien, vi spiste julegrøt i lunsjen med konfekt til dessert, neste år skal det anskaffes nisseluer og mandelgave! En tradisjon er født. I morgen reiser jeg hjem til det blide Sørland, og så er det fri helt til januar!
God jul og godt nyttår!

4 kommentarer:

  1. Å, den lua var bare knallfin!

    SvarSlett
  2. Tror jeg må "herme etter" og strikke en slik lue jeg også. Den er kjempefin!

    God Jul!

    SvarSlett
  3. åå, så fin huve! no veit eg kva eg skal lage av garnet eg fekk i kalenderen! ;)

    SvarSlett
  4. Flott lue!
    God romjul!

    SvarSlett