Romjul

12/26/2010

 I Kristiansand er det iskaldt, vi hutret oss en liten tur ut i kulda for å lufte vedet litt. Ved elva er det vakkert i snøværet, så det passer fint for en liten fotoseanse. Lua er flittig brukt, og jeg har planer om flere varianter. 


 Noen julegaver ble strikket i år, blant annet dette hetteskjerfet til mamma. Mønsteret jeg har brukt heter Peaks Island Hood, fra Ysolda.
Mottaker er svært fornøyd, og har allerede bestilt matchende votter, (og helst samme hetteskjerf i svart, med matchende votter til det også. Vi får nå sjå...) garnet jeg har brukt er Filcolanas Naturgarn, kjøpt hos 123knit. Knappene er gjenbruk, fra en utslitt cardigan.



 Benytter anledningen til å vise frem hanskene hun fikk til bursdagen, det er Ringwood gloves fra Knitty. Hun vil helst ha et hetteskjerf som matcher dem også, men der tror jeg hun får vente til neste jul =) Knappene er fra Snella og Petronella, med navnet hennes på.


 Isende kaldt! Vottene er strikket i Puno fra Rauma etter eget hode. Jeg la opp 40 masker på pinne 3.5 mm og strikket vrangbord i 20 omganger. Deretter byttet jeg til 3r, 1 vr og strikket så passe lengde, økte til tommelkile (10 m til tommel, la opp 5 ekstra da jeg strikket den) og felte av da de var lange nok. En veldig åpen strikkeoppskrift der altså. Det gikk med litt over et nøste Puno på disse.


 Mor demonstrerer hvordan hetteskjerfet kan danderes etter behov (og gradestokk)


Til slutt et vakkert vinterbilde fra nabolaget, over elva ligger Kristiansand sentrum.
Ha en finfin romjul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar