FO: Raglangenser

1/09/2011

 Et raskt prosjekt kan strykes fra januar-lista: Raglangenseren er ferdig! Det har den vært siden tirsdag, og jeg har hatt den på siden. Genseren er strikket med utgangspunkt i Kragejakken fra Strikk til nøstebarn, og jeg har brukt Pickles´Abuelita Tjukk merino i lys grått. Mener at det har gått nærmere 500 gram, men er litt usikker. En ny favoritt, både genseren og garnet. Det minner om Malabrigo sin worsted, men er bittelitt tynnere og mye jevnere spunnet. Dessuten ser det ut til at det ikke nupper fullt så mye som Malabrigo gjør. Mønsteret er enkelt nok, jeg brukte tallene fra Kragejakken og har strikket en mellomting mellom størrelse small og medium, med færre økninger på ermene og litt innsving (men ikke utsving) på bolen. Strikket raglan til jeg syns halsåpningen så passelig ut, erfaringsmessig pleier jeg å få for vid hals, så jeg tok litt i. Et par short rows på baksiden hjalp, og nå sitter den perfekt. Skulle jeg strikket den en gang til, ville jeg tatt med et par runder til med short rows på baksiden. Fins det forresten noe godt uttrykk for short rows på norsk? Jeg syns forkortede rekker er litt krøkkete....



I skrivende stund er jeg godt i gang med å stryke prosjekter fra tidligere nevnte liste, raglangenseren er ferdig og voksejakken ligger til tørk. Knapper har jeg også funnet frem, i løpet av uka skal jeg få sydd dem på og fotografert jakka. Jeg strikker noen små sokker og ei lue som tilbehør, så bilder kommer ikke før de er ferdige. Det betyr vel at jeg må ta meg sammen og strikke ferdig ermet på Marius. Sukk, hjerte, men brist ikke. Det er jo bare et erme. 
Her er iallefall den oppdaterte januarlista:

  • Strikke ferdig voksejakken til Marsbabyen
  • Strikke ferdig raglangenseren min
  • Strikke ferdig det andre ermet på Mariusgenseren
Slett ikke verst! God søndag til alle sammen.

7 kommentarer:

  1. Utrolig bra jobbet:)
    Genseren ble kjempefin:)

    SvarSlett
  2. Lekker! Me like- en slik vil jeg også ha!

    SvarSlett
  3. Genseren din ble knallekker!!!! Og særs kledelig!

    SvarSlett
  4. Så flott denne ble!

    SvarSlett
  5. Oi så fiiiin!! Og den satt som et skudd!

    SvarSlett
  6. Flott genser!

    SvarSlett
  7. Genseren din ble jo bare kjempefin Frk. Snupp! Jeg prøver ellers ikke å hovere, men kan ikke la være å føye til et "Hva var det jeg sa". Knapt halvveis i januar og bare en ubetydelighet igjen på gjørelisten din. Skynd deg, legg opp til noe nytt!
    ; )

    SvarSlett