DUSS 2011- De Uformelle SokkeStrikkerne

2/09/2011

Jeg har lenge prøvd å unngå det, men fristelsen ble for stor: Jeg har meldt meg på DUSS 2011, en knitalong (fritt oversatt til samstrikk) på hobbyforumet Uformelt. DUSS står for De Uformelle SokkeStrikkerne, og det går ut på at man strikker ett sokkemønster i måneden. Det fins ulike typer samstrikk med ulike regler, denne syns jeg er grei fordi man kan melde seg inn (eller ut) når man ønsker, man trenger ikke strikke ferdig mønsteret for januar i januar (men det er helt klart en fordel), og man velger fritt om man vil delta i alle 12 månedene. Jeg meldte meg inn i går, og ligger derfor etter de andre deltakerne med to mønstre: Januarmønsteret (Stashbuster Spirals av Janine Hempy) og Februarmønsteret (Paraphernalia av Taina Anttila). Jeg er godt i gang med januarsokkene, her skal man bruke restegarn, og det har jeg nok av:

Sokkene er ment å passe en stor damestørrelse/liten herrestørrelse, jeg trodde først at de ville passe en størrelse danskebåt, men da jeg prøvde dem på, tror jeg nok heller at de passer en snill nabo som har hakket større poter enn meg selv. Så Halaisa, du får nok et par nydelige sokker snart ;)

Her er restegarnet jeg bruker. Glemte å ta bilde av det blå garnet som er på tåa (det har jeg tenkt å bruke øverst på ribben også, hvis det er nok igjen), det er Viking Sportsragg i blåspraglete nyanser. De andre garntypene er, fra venstre: Noe lilla jeg ikke kan huske hva er, men det er strømpegarn. Det i midten er noe jeg har farget med Kool-Aid, mener å huske at det er Sisu, og den siste er et strømpegarn jeg vant i lotteriet på Strikk i Ørska i fjor. Når en ser dem sammen sånn, lover det ikke godt for resultatet...men sammen, i striper, ble det faktisk ikke så aller verst. Den blå fargen ødelegger riktignok en del av harmonien, men det er litt av sjarmen ved restegarnssokker. Mønsteret heter Stashbuster spirals, og stashbusting betyr å bruke opp garn fra lageret (i mitt tilfelle, strømpegarnsrester som bare blir liggende). Disse er kjekke å strikke!

7 kommentarer:

  1. Akkurat det jeg skulle skrive Margot!
    Heldige Halaisa!
    Jeg gir nok bort mine jeg også! Men februarparet har jeg sterke ønsker om å beholde selv! Bare jeg får de ferdige. Hadde bare ett nøste i stasjet i fargen jeg ville ha og endte opp med å kjøpe et til, men mener alvor med forbruksbremsen, likevel!
    Lykke til med DUSS11!

    SvarSlett
  2. Yay! Eg e heldige!

    SvarSlett
  3. Det er et kult mønster å strikke!
    Sokkene dine blir kule:)

    SvarSlett
  4. Kjempekule sokker!! Liker bloggen din, og slenger meg med som følger :)

    SvarSlett
  5. Duss er gøy!
    Gøy å høre du har gode erfaringer med Noro. Skal strikke et par til spiralsokker med tynnere pinner og Norogarn, men jeg syns mønsteret er utrolig fnt med restegarn slik du strikker også!
    ha ei fin helg!

    SvarSlett
  6. Å blande dei fargene er eit vågestykke, men eg ser jo at sokkane blir veldig fine.
    God helg!