FO: Bursdagslue

2/05/2011



Noen jeg kjenner har bursdag snart (tror ikke mottaker lese bloggen, men man kan aldri vite) og jeg har begått en gråstripete, varm og fin lue til han. Denne ble så varm og deilig at jeg hadde mest lyst til å beholde den, men jeg tror den er midt i blinken for bursdagsbarnet. Jeg har brukt rester av 3tråds strikkegarn fra Rauma (den lysgrå) og det evinnelige grå, entrådsgarnet (strikket dobbelt) fra Sandnesgarn som aldri tar slutt. Misforstå meg rett- jeg likte garnet veldig godt, men nå har jeg strikket og strikket og strikket på det, og det virker nesten som at det formerer seg i skuffene. 

Oppskriften er min egen, jeg la opp 120 masker på pinne 3 og strikket ribbestrikk 2r, 2vr noen omganger. Deretter skifta jeg til pinne 3.5 og strikka striper- 3 omg med hver farge- til jeg syns lua ble lang nok. Det er lurt å prøve underveis, det gjorde jeg. Denne sitter tett og godt over ørene, og kan dras langt ned. Korte luer er pyton! 

Felling gjør jeg litt sånn histen og pisten, men en måte å gjøre det på kan være  å dele masketallet i fire og plassere maskemarkører, og så felle på hver side av markøren (med to masker mellom så det ikke blir hull) annenhver omgang. Det gir en fin effekt, litt som Brooklyntweed´s Turn a square. En annen måte å felle på kan være å felle hver tiende maske, og så strikke en omgang. Så feller en hver niende, og strikker en omgang. Hvis en fortsetter sånn hele veien vil lua bli litt spiss. Det går an å felle annenhver omgang til en er kommet til hver femte maske, og så felle hver omgang i stedet.
Nuvel. Tilbake til februarlisten (straks, jeg skal bare strikke litt på den røde genseren først....)
God lørdag til dere!
PS har forresten tatt bilde med iPhone, ikke så verst syns jeg. Foretrekker dog vanlig kamera, bildet ble sånn passe.

4 kommentarer:

  1. Den bare så like varm ut som du beskriver!

    SvarSlett
  2. Så ut til å være en god og varm lue:-)

    SvarSlett
  3. Super bursdagspresang!

    SvarSlett
  4. Så flott lue! Og takk for felletips!

    SvarSlett