Vest-Agder bunad

4/30/2011



 Jeg har vært så heldig å få arve farmors Vest-Agder bunad. Hun kan ikke bruke den lengre, og jeg har lenge ønsket meg en. Flere i familien har samme bunaden, med annet broderi, men med rød vest. Mitt broderi er Skjævesland, og det er farmors tante og onkel som har brodert den. Her prøver jeg den på etter at flinke og superhyggelige damer på Kjerrehjulet i Kristiansand har lagt den ned, tatt den inn, rettet på vesten og renset sølvet. Jeg kan anbefale dem, de yter fantastisk god service. Sjal og lomme lå igjen i Stavanger da bildene ble tatt.

Alt sølvet følger med, så dette er en fantastisk fin gave. Jeg ønsker meg en litt større sølje, og et ekstra spyd til lenken. Gleder meg veldig til å gå med den på 17.mai!
Som takk til farmor holder jeg på å strikke ei jakke til henne, bolen er nesten ferdig, og det kommer bilder når jeg har litt mer å vise frem.
Ha ei fin helg!

6 kommentarer:

  1. Skjævesland er superfint, det husker jeg var flere som valgte som mønster da vi skulle ha bunad til konfen. (Selv arvet jeg mormors hardangerbunad, så jeg har ikke VestAgder, selv om jeg er vokst opp der.)

    SvarSlett
  2. Heldige deg! En skikkelig super gave som du vil komme til å være glad for resten av livet. Selv arvet jeg min Nordlandsbunad etter min oldemors søster. Hun sydde den på husmorskole rundt 1925.. Lykke til med bunadsinnvielse på 17. mai :)

    SvarSlett
  3. Så fin bunad du har arvet, da er du heldig.
    Jeg jobber jo på usfliden, og for tiden ser jeg ikke annet enn bunader...... Men vi har bunader fra Telemark!

    SvarSlett
  4. Du var knallfin snuppa! :))

    SvarSlett
  5. Wow, den var nydelig! Gratulerer :-) Skjønner godt at du gleder deg til 17 mai, det er ekstra moro når man kan ikle seg et slikt stasplagg!

    SvarSlett
  6. Å arve eit slik stasplagg er jo fantastisk. Eg håper du får mykje glede av den i åra framover.

    SvarSlett