Tour de Strikk & WIPs

7/05/2011

Nå som Touren (altså strikketouren, ikke den med han i den gule trøya) er godt i gang, tenkte jeg at det var på tide å vise frem prosjektene mine. AnnetteK la inn en kommentar i et tidligere innlegg om å vise frem prosjekter mens de var underveis, ikke bare når de er ferdige, så jeg hiver meg på fotoleken hennes.

Første prosjekt ut er en genser i alpakka til meg selv. Mønsteret heter Alex og det er bloggeren Clara Stickar som har designet den. Jeg har tillatt meg å endre den litt, jeg strikker den i Tynn Alpakka fra Du Store Alpakka, på pinne 6, for å få en lett og luftig genser. Garnet er mykt og deilig, men det hårer noe helt vanvittig (alpakka er jo hår, så det er vel ikke så rart). Jeg er ferdig med bolen og har startet på det ene ermet. 

Neste prosjekt er bilstrikketøyet over alle; nemlig kjøkkenkluten. Dette er den tredje så langt under touren (jeg var nesten ferdig med en da den startet), og passer ypperlig som tidsfordriv i køen hjem. Strikkes i Paris og noe annet bomullsgarn som jeg ikke husker navnet på i farta. Restestrikking, altså.

Tredje prosjekt er favoritten i skrivende stund, det er Atelier av Heidi Kirrmaier (Ravelrylink), og den skal strikkes på tykkere pinner og med tykkere garn, men jeg hadde lyst på en lett og luftig sommerjakke som kan brukes over sommerkjolene på kvelden. Som sagt, så gjort. Den strikkes fra toppen og ned i en finurlig konstruksjon, så jeg prøver den på hele veien for å være sikker på at den passer. Garnet er Shetland Soft fra Malsen og Mor, i fargen Chic, og jeg strikker på pinne 3. 

Fjerde prosjekt er en klassiker fra Nøstebarnboka, denne gangen strikker jeg minste størrelse av ribbestrikka ullbukse, til baby 0-3 måneder. Det strikkes på pinne 2.25, det var det jeg hadde for hånden i små strømpepinner, og det går saaaaaakte. Denne får også bli med i bilen, der har ting en tendens til å bli ferdig fortere om de ellers er gørrkjedelige å strikke på. Jeg har brukt litt Kaunirester fra Nøstebarndressen, og Blackhill Højlandsuld fra Garnudsalg.dk, fremdeles fra samme kon.

Femte og siste (foreløpig) prosjekt er Emilien, ei glattstrikka hettejakke til kjæresten, designet av Ariane Carone-Lacoste. Han har valgt ut garn og farger, og det ble Peer Gynt, som er deilig å strikke med. Jeg har kommet et par cm ned under ermedelingen, så her er det mange timer igjen. Denne er så varm å ha på fanget at den antakelig får noen pinner nå og da i sommer, og så blir det høststrikketøy.
Mariusen jeg holdt på med endte med katastrofe, og jeg tror at jeg kan si med hånda på hjertet at det er siste gang jeg begir meg ut på det mønsteret. Mottakeren får noe annet, jeg pønsker på garnkombinasjoner og farger.....

3 kommentarer:

  1. Her var det mykje spennande strikk. Ventar spent til desse vert ferdige. Her regnar det så det er fint å vere inne å strikka.

    SvarSlett
  2. Så mange flotte prosjekt på ein gong! Det blir spanande å sjå dei ferdige resultata :)

    SvarSlett
  3. Så flotte prosjekter du holder på med :)
    Så kjekt at du ville bli med på fotoleken. Legg gjerne inn direktelink under innlegget på bloggen min, så får de andre som er med også se hva du holder på med ;)