FO: Selebukse og puff!

10/12/2011

 Jeg er med i en samstrikk på Uformelt, der vi skal strikke store og små plagg til baby. Hver måned får vi et nytt mønster; et stort og et lite. Vi trenger ikke velge akkurat det mønsteret, men det vi strikker skal være i samme kategori. Denne gangen var det selebukse og lang lue. Den lange lua likte jeg ikke, og ser strengt tatt ikke bruksverdien av, så den droppa jeg. Selebuksa, Pepita (se link over) er veldig fin, men jeg hadde ikke lyst til å strikke den på så tynne pinner. Derfor fant jeg et mønster fra Drops, som jeg modifiserte litt.
 Knapper fra Snella og Petronella

 Knappene har jeg hatt liggende en stund, og syns de passet perfekt til ei lita snuppe som får denne buksa


 Jeg har strikka den minste størrelsen, men syns den ser ut som den passer noen på 6 måneder. Det er vanskelig å ta bilde av rødt, fargene er egentlig mer rød og korall enn her, jeg gjør et nytt forsøk seinere på bilder...jeg har brukt Shetland Soft i fargen Coral, og Blackhill Højlandsuld i rød.


 En annen sak er også ferdig, nemlig Puff Daddy (mønster fra Pickles). Enkelte i strikkeverden husker vel et visst gigahespel med Easy, kjøpt inn hos Sandnesgarn på strikketreff for noen år tilbake. Flere kjøpte hesplene, billige var de og toves skulle de, det var iallefall planen til mange. Problemet var bare at de ikke tovet. Jeg overtok garnet fra en strikkevenninne som var glad for å bli kvitt det, og dermed ble Puff Daddy født.


 Her er nok fargen mest korrekt. Jeg strikket med dobbelt garn for å få en stødigere puff, så den ble ikke så stor som jeg hadde håpet.


 Som fyll brukte jeg ei dyne som jeg stappa oppi en gammel, svart akrylgenser så ikke det hvite skulle syns gjennom maskene. Jeg er godt fornøyd, men det var vanskelig å få puffen rundt. Nuvel, den blir uansett flat når noen i dette huset setter seg på den ;)


 Til slutt vil jeg vise dere en gammel puff, den hekla jeg for noen år siden, tror ikke jeg har blogga den heller. Det er en Pallbo puff fra Ikea (som er grunnen til at jeg ikke har vist den, for det tok meg to år å få kjøpt en) med oldemorruter på.


 Puffen måler 50 x 50 x 50 cm, og da var det en enkel sak å hekle oldemorruter som passet. Jeg hekla fem stykker, i forskjellige farger, inspirert av et skjerf jeg så på Ravelry (som jeg ikke finner igjen nå, men de solgte det på Lindex eller Vero Moda, og det var ganske mange som heklet et liknende, det var trekantet).

Garnet er diverse rester i Smart-tykkelse, og jeg tror jeg kjøpte det meste av det på Spar Kjøp. Godt fornøyd med denne også, den er i bruk hver dag, og blir jeg lei av rutene, er det bare å dra a trekket, for puffen er mørk grå under.
Ha en fin dag i høstværet! Her er det frost og klar himmel, og jeg skal straks gå til jobb.

4 kommentarer:

  1. Veldig, veldig fin bukse! Tror jommen den røk rett inn på lista over ting jeg har lyst til å strikke til kommende tantebarn, og håpe intenst på at jeg kan bruke den fargekomboen, den var frisk!

    SvarSlett
  2. Stilig! Hre var det mye flott!

    La meg til som følger jeg, ha en fin dag:)

    SvarSlett
  3. Anne Marit10/13/2011

    Så masse fint:) Likte veldig godt begge puffene. Har lyst til å strikke meg en Puff Daddy selv, men det blir så dyrt... :) Nyyydelig høstvær i K. Town også...første morgen jeg har skrapt bilvinduet!

    SvarSlett
  4. Da er jeg følger av bloggen din:)
    DIGGA buksa du har strikke!!:)

    SvarSlett