2011...

12/28/2011

I 2011 har det skjedd mange ting i livet mitt. De fleste gode, noen vonde. Strikkeåret har vært bra, jeg velger å vise frem en ting som ble ferdig hver måned dette året:

JANUAR

Jeg ble ferdig med romjulsstrikketøyet mitt, som var en påbegynt kragejakke strikket rundt og rundt, men som ble til en improvisert genser i stedet. Mye brukt, fremdeles fin, tross litt nupper. Garnet er Abuelita Tjukk Merino fra Pickles.

FEBRUAR

I februar strikket jeg en rød genser, med utgangspunkt i Veera Välimäkis Sweet Vanilla Cherries. Garnet er Blackhill Højlandsuld, kjøpt hos Kenneth som driver Garnudsalg.dk. Deilig garn og fin genser, men jeg ble aldri helt fortrolig med den og solgte den til Frk.Badegakk som jeg håper har fått glede av den.

MARS

I mars strikket jeg A hat fit for a boyfriend, til min  (da) nye kjæreste som- o lykke- elsker ull og stadig bestiller nye plagg. Garnet er Spire fra Gjestal, mykt og fint ullgarn som jeg strikker Nøstebarntunika til meg selv i. Siden mars har den ullelskende kjæresten fått ytterligere tre luer i diverse kvaliteter, et skjerf, et par sokker og to jakker. En tredje jakke er på pinnene, mens garn til votter og nok en lue ligger og hyler i kurven (hvem som hyler høyest skal forbli usagt...)


APRIL

I april ble jeg ferdig med et fryktelig kjedelig strikketøy, som plutselig gikk fort å strikke når en bare kom i gang....omslagsjakke fra Nøstebarnboka i samme garn som februargenseren, Blackhill Højlandsuld, kjøpt hos Kenneth som driver Garnudsalg.dk. Størrelsen er 6 mnd, og den ligger pent i gavehaugen. 


MAI

I mai ble en liten babytunika ferdig, strikket med utgangspunkt i Top-down Baby Cardi. Garnet er Gjestal Baby Merino, litt for glatt (superwash) for min smak, men fargene og knappene var så fine at den ble en favoritt. Denne passer til en baby fra 3-6 mnd, alt ettersom, og ligger i gavehaugen den også.


JUNI

Tidligere nevnte ullelsker fikk sin første jakke i juni, mønsteret er Men´s striped Cardigan av Josh Bennett. Den er strikket i str. M/L og målt på mottakeren underveis, i Debbie Bliss Cashmerino DK. Et godt garn som holder seg fint, men fremdeles litt for glatt for min smak. Det skal han ha; god kvalitet skal det være ;) Den er mye i bruk på jobb, fin med en skjorte under.


JULI

Juliprosjektet ble en ribbegenser i dobbelt totrådsgarn fra Nøstebarnboka, til en liten venn av meg. Etter utallige forsøk på å strikke en fin Marius/Cheese Attack til han, ga jeg opp og strikket denne i stedet. Mottaker var fornøyd i sommer, meldes det, men nå er genseren allerede for kort og jeg er i gang med noe nytt, stripete, regnbueaktig noe....Genseren er strikket i dobbel Askeladden Merino-Lammeull i lys grå, kjøpt hos Bånsull. Godt garn og godt mønster!


AUGUST

I august ble jeg ferdig med noe itl meg selv igjen; en genser inspirert av Alex, designet av Clara Falk. Min versjon ble strikket med tynnere garn og tykkere pinner, og ble døpt en Lazy Alex. Et herk å strikke i Du Store Alpakkas Tynn alpakka, som hårer veldig, men blir deilig og mykt når det vaskes. Vel verdt innsatsen, genseren blir mye brukt, men  garnet kryper litt så jeg har strikket på ermene litt ekstra lengde. 


SEPTEMBER

I september flyttet vi inn i ny leilighet, og jeg ble ferdig med jakke nr 2 til ullelskeren. Denne gangen Emilien, designet av Ariane Caron-Lacoste. Jeg brukte Peer Gynt fra Sandnes Garn, og det er med skam å melde at jeg må innrømme at den fremdeles ikke har fått glidelås....jeg har kjøpt den (i jula....) og må rydde en hel kjeller for å nå frem til symaskinen, så det er et nyttårsforsett å få sydd den i ;)


OKTOBER

I oktober startet knittingwhale på Uformelt.net opp en ny samstrikk; Stort og smått til liten og ny. Mønstrene vi kunne velge i var sparkebukse og et lite prosjekt. Jeg strikket et sparkebuksemønster fra Garnstudio, veldig improvisert da jeg ofte syns oppskriftene derfra er forvirrende. Garnet er igjen Blackhill Højlandsuld, kjøpt hos Kenneth som driver Garnudsalg.dk (det røde) sammen med Shetland Soft fra Malsen og Mor i korall. Knappene er fra Snella og Petronella, og det står frk på den ene og snupp på den andre. Nok et bidrag til gavehaugen. I oktober mistet jeg også min kjære farmor, trist og tungt. Jeg savner henne mye.


NOVEMBER

Novemberprosjektet mitt (det ble ferdig i november men startet i september) var Missoniteppet. Jeg strikket det på tykkere pinner enn mønsteret sa, for å få et luftigere og lettere (og større) teppe. Her har jeg brukt mange garntyper i samme tykkelse, men hovedsakelig Cascade 220 på pinne 6 mm. Teppet er i daglig bruk  og jeg trodde aldri jeg skulle bli ferdig....


DESEMBER

Desember i år ble en litt annerledes måned. Jeg ble slått i bakken av en skikkelig influensa og var hjemme fra jobb i tre uker. Deretter ble kjærestens lillebror alvorlig syk og vi tilbrakte en uke på St. Olav i Trondheim. Som vanlig når livet går litt i motbakke strikker jeg mye, og disse kjærlighetsvottene er ett av mange prosjekter som ble ferdigstilt i årets siste måned. De er en gave til et vennepar som gifter seg i 2012, og garnet er diverse rester av samme tykkelse. Knappene har jeg igjen bestilt hos Snella og Petronella.

Det var strikkeåret 2011, jeg er spent på 2012- oppgradering av leiligheten, to bryllup og ferietur til New York og Toscana står foreløpig på menyen, så får vi se hva mer neste år vil bringe. Takk for alle fine kommentarer jeg har fått i løpet av året, jeg vet at jeg ikke er flink til å svare på dem, men jeg setter stor pris på hver eneste en av dem.

Godt nytt år til alle dere som titter innom! 

2 kommentarer:

  1. Veldig moro å få sett 2011 oppsummert i strikkebilder! Mye lekkert.

    SvarSlett
  2. Så mye flott du strikker! Og er spesielt imponert over hvor mange store plagg du rekker over.

    SvarSlett