FO: VÅTT-er og neonsokker

1/26/2012

Siden sist har et nytt prosjekt kommet på, og av, pinnene. Jeg meldte meg på nok en knitalong (samstrikk) på Uformelt, VÅTT 2012, der vi skal strikke et par votter i måneden, og det er valgfritt hvor mange man ønsker å strikke. Første mønster ut var disse fine, fra Liselotte som skriver bloggen Slagt en hellig ko.
Jeg har valgt å strikke mine uten dekor, jeg liker best enkle ting har jeg funnet ut- da kan man kombinere flere knallfarger ;)

Vottene er strikket etter oppskriften, uten endringer, og de så ut til å bli litt snaue til meg i starten. Da jeg vasket dem videt de seg ut litt, så jeg har tovet dem litt for hånd i vanlig håndsåpe og litt hårbalsam. De er strikket i dobbel tråd Shetland Soft, en tråd i hver farge av Coral og Cantaloupe. De er ikke helt tørre, så jeg har ikke veid dem, men de er lette og varme, så det trengs ikke mye garn. 

Faren er noe dusere i virkeligheten, den nærmeste beskrivelsen jeg kommer på må være mangosmoothie. 


Neste prosjekt ut, som jeg viste frem garnet til i forrige innlegg, er neonsokkene. De er strikket etter inspirasjon fra violaviolas nydelige grå/gule/rosa sokker på Ravelry. Disse er til kjæresten, han har valgt farger selv, og de sitter som støpt. De er en størrelse 45-46, jeg la opp 64 masker på pinne 3 og strikka 20 omganger 1r, 1vr før jeg økte til 72 masker (8 m økt) og strikka videre 4r, 2 vr. Så strikka jeg en helt vanlig hæl og tå i kontrastfarger, etter kjærestens anvisninger ;)
Det gikk ikke mye garn her heller, ca 1,3 nøster grå Arwetta og bare bittelitt fra det oransje og det grønne nøstet. Dermed kommer det helt sikkert flere neonsokker i nærmeste fremtid, jeg skal ha meg et par copycatsokker (dvs nesten like som violaviola sine) men gikk litt lei, så det får bli etter at jeg er kommet litt lengre på hønseskjerfet. 
Arwetta er et godt garn, dette er superwashversjonen med 20 % nylon  og 80 % merino, det merkelige er at jeg som vanligvis skyr superwash, foretrekker strømpeversjonen av dette garnet- Arwetta som ren merino er dødt og ekkelt å strikke med. Snodige greier. Like fullt- jeg anbefaler sokkegarnet på det varmeste, 123knit.dk forhandler det, blant annet. 



Pin It

1 kommentar:

  1. Herlige farger! Slike man blir glad av. Og så er det ingen som tar sokkene ved en feiltakelse :)

    SvarSlett