FO: Hønsestrikket halstørklæde (eller høneskjerf)

2/14/2012

Høneskjerfet mitt er ferdig! I romjula satt vi en gjeng og strikka, som vi pleier å gjøre på den tida, og AK som vi var hos, dro frem datteras første (!) strikketøy- nemlig Hønsestrikket halstørklæde, designet av Sanne Bjerregaard. Vi var flere som falt pladask, og dermed var samstrikken i gang. Flere strikkekits ble bestilt fra Sanne, som plutselig fikk det travelt med å lage skjerfpakker til de gale norske strikkekvinder. 

Skjerfet er strikket på pinne 4,5 og er ca 20 cm bredt. Lengden vet jeg ikke nøyaktig ennå, da det strakk seg litt etter vask, men jeg tipper at det er over 2 meter langt nå. Det gikk med 450 gram garn, Rasmillas Yndlingsgarn, en blanding av ull og bomull. Jeg brukte 6 nøster av bunnfargen (Bly), hvorav litt over ett nøste gikk med til frynsene. Jeg brukte iPaden som mål og surret garnet 20 ganger rundt den for å få passe lange og fyldige frynser. 

Fargene har Sanne valgt ut, jeg ønsket meg et skjerf som var mest mulig likt det som vistes på mønsterets forside (egentlig ønsket jeg meg skjerfet til AKs datter.....), og siden vi er mange som strikker skjerfet, har vi byttet litt mønsterfarger oss i mellom. 
Garnet er deilig og mykt å strikke med, men ikke særlig elastisk og ikke glatt, så det bød på noen utfordringer underveis. 

Her er skjerfet før vask, mønstrene kom med strikkekitet, i tillegg har jeg saumfart nettet og vi som strikker det har delt noen mønstre med hverandre. Alt i alt et veldig kjekt strikketøy, selv om jeg på slutten ble så inderlig lei at jeg avsluttet midt i en mønsterrapport med turkise sjøhester, som nå ser ut som de kommer opp av frynsene.
Gleder meg til å ta det i bruk, og jeg kan med hånden på hjertet si at dette kommer jeg aldri til å gjøre igjen! Garnet, og Sannes mønstre, liker jeg veldig godt- men dette skjerfet var en styrkeprøve.

6 kommentarer:

  1. Dødsfint!! Så gøy å se det ferdig:)

    SvarSlett
  2. Herlig! Jeg hadde nok ikke tenkt på å starte på noe slikt en gang ;) Styrkeprøven din er nok bestått....

    SvarSlett
  3. Utrolig stilig! Et imponerende stykke arbeid.

    SvarSlett
  4. For et flott skjerf! Bra jobba :-)

    SvarSlett
  5. Jeg er imponert - for en tålmodighet! Men belønningen blir jo et veldig lekkert skjerf, som jo må være supervarmt og deilig!

    SvarSlett
  6. Veldig flott! Hønsestrikk er morsomme greier.