Flettevest

4/29/2012

Her er starten på det som egentlig skulle bli en Incredible expanding gnome cap. Etterhvert som jeg strikket den, syns jeg den heller burde bli en bitteliten vest, så jeg strikka flettemønsteret (falske fletter, vel og merke) litt lengre og improviserte bærestykket.

Sånn ble vesten, og den passer nok en nyfødt. Flettemønsteret er nokså elastisk, så jeg tror den vil passe iallefall en måned eller to. 
Jeg brukte mindre enn 25 gram Soul fra Du Store Alpakkas Dreamlineserie, og et par treknapper fra Panduro. Vesten er strikket på pinne 2,5.

Fremgangsmåten er ganske enkel:

Ta utgangspunkt i mønsteret Incredible expanding gnome cap. De falske flettene går over 5 masker, så det går fint an å forstørre vesten om en vil det. Jeg la opp 100 masker, strikket til ønsket lengde (16 cm) før jeg starta på bærestykket. Nå deles arbeidet til rygg og front. 

Rygg: Fell 4 m i hver side og strikk 20 riller over de resterende 42 ryggmaskene, maskene til fronten hviler. Strikk 10 m, fell 22 m, strikk 10 m. Sett de 10 maskene i hver side på en tråd, disse blir selene som skal strikkes til slutt.
Front: Ta opp igjen de hvilende maskene og fell 2 masker, strikk ut pinnen, snu arbeidet og fell 2 m. Fortsett å strikke riller over de resterende 46 maskene. Når du har 20 riller feller du av.
Seler: Strikk over de 10 maskene i hver side. Strikk 20 riller, lag knallhull og strikk tre riller til. Fell av og strikk den andre selen på samme måte.
Fest trådene og sy i knapper på hver front, fest selene og vask vesten for hånd. 



10 kommentarer:

  1. Så lurt! Det ble en fin vest, og garnet ser så lett og luftig ut... Kanskje mer anvendelig med vest enn med gnomelue til en liten baby :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Elisabeth. Ja, jeg tenkte også at vest er mer anvendelig. Dessuten likte jeg ikke spissen på lua....(og så fikk jeg ikke til fellingene ;)

      Slett
  2. For et nydelig lite plagg!
    Hva syns du egentlig om garnet? Det ser ut til å være en litt spesiell kvalitet ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, kvaliteten er spesiell, spinninga er annerledes enn de fleste garntyper jeg har prøvd, men jeg likte det godt-litt i glatteste laget for store voksenplagg syns jeg, men til småplagg og tilbehør er det fint. Har et nøste Air også fra samme serie, ser at bl.a Marte Helgetun kombinerer disse to i fine design.

      Slett
  3. Güzel örgü elinize sağlık sevgiler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Teşekkür ederim =)

      Slett
  4. Så mye fint du lager!! Nydelig flettevest!
    delikat :O)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja, den ble veldig søt.

      Slett
  5. Denne fikk jeg også lyst til å prøve! :)

    SvarSlett
  6. Så fin! Garnet ser utrolig lekkert ut!

    SvarSlett