Farmors syskrin I

6/15/2012

Da farmor døde i fjor, arvet jeg syskrinet hennes, og tilhørende knappesamling. Det viste seg å være en virkelig skatt, og jeg er veldig glad for at jeg meldte min interesse da eiendelene hennes skulle fordeles. Knappesamlingen er så stor at den får et eget innlegg senere.

Syskrinet var fylt med strikkepinner, heklenåler, synåler, syutstyr, nupereller, gamle strikkemønstre og masse knapper. Etter å ha ryddet, sortert, støvsugd og kastet en del, er syskrinet blitt oppbevaringsmøbel for alt strikke-, hekle- og syutstyret mitt, i tillegg til farmors ting og litt fra mormor. 

For å få et ryddig og oversiktlig skrin, samlet jeg de av farmors ting som nupereller, gamle bånd og blonder i tøyposer som fikk plass nederst i skrinet. Dermed har jeg bevart mange gode minner etter henne samtidig som jeg kan få brukt en del av tingene. Jeg hadde ikke lyst til å la syskrinet stå og støve ned, men har trengt litt tid på å begynne å rydde- det er jo en slags sørgeprosess det også. 

Innimellom strikkeoppskriftene fant jeg også et par håndskrevne mønstre, og ett mønster signert Anna Andreassen, som var min oldemor. Mange av tingene i skrinet har nok vært hennes også. 

Da jeg var ferdig med å rydde, så det slik ut, og nå står det ved siden av sofaen. 
Jeg er godt fornøyd! Med unntak av strikkeoppskriftene og knappene mine, ligger alt av utstyr i skrinet.

God helg til alle som titter innom!


16 kommentarer:

  1. Fantastisk skrin!!!

    Eg meldte også min interresse da min farmor døde, men det havnet hos min "onkel" som overhodet IKKJE har interesse av det......irriterer meg enda gitt hehe

    MEN eg fikk nå i fjor det gamle sybordet etter henne så eg er så fornøyd!

    KOS deg og nyt ei herlige helg ;)

    Klem Vibbedille ;))

    SvarSlett
  2. Så fint skrin! :) Fint å arve slike ting!

    Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  3. Dette er en skatt som du må ta godt vare på. Morsomt med signaturer fra formødre på ting, husk å sette din på noe også :)

    SvarSlett
  4. Det var en skikkelig fin arveskatt! Kjekt å kunne ta i bruk slike gamle skrin:)

    SvarSlett
  5. Fantastisk skat :-)) har også en sådan stående :-)

    SvarSlett
  6. Og for en strikker varmer det å se at slike ting blir tatt vare på.

    SvarSlett
  7. Utrolig fint arvestykke!

    SvarSlett
  8. Connie6/16/2012

    Så flott! Moro å se at det bokstavelig talt går en tråd mellom dere tre.Både oldemor og farmor ville vært glade og stolte over at du tar vare på dette og videreføre interessen for håndarbeid:)

    SvarSlett
  9. Anne Marit6/16/2012

    Nå fikk jeg helt tårer i øynene:) Koselig å se farmors ting bli tatt vare på av ei som virkelig setter pris på tingene. Gleder meg til å se knappene. Gøy at du også fant noe etter oldemor:) God helg!

    SvarSlett
  10. For en skatt du har fått i hus.

    SvarSlett
  11. Tusen takk for alle fine kommentarer! Moro å få vist frem denne skatten. Anne Marit, hvis du noen sinne trenger knapper, så har jeg....de skal bare sorteres skikkelig og få en liten runde zalovann først ;)

    SvarSlett
  12. Det var litt av en skatt! Gleder meg allerede til neste innlegg! Jeg har også vært heldig å arve gammelt utstyr fra oldemor og diverse gamle tanter i slekten. Så mye fint!

    SvarSlett
  13. Anonym6/17/2012

    Takk for et flott innlegg. Jeg mistet farmoren min på fredag og vet at jeg vil arve en vakker kiste etter hennes farmor før det, selv om det akkurat nå ikke betyr noen verdens ting.
    tonjecam

    SvarSlett
  14. Så flott, veldig kjekt med disse gamle arveting som får komme fram i lyset igjen. Så morsomt, akkurat det skrinet med de fargerike drops er i sykurvet som jeg arvet etter min mor... Ha en fin uke hos deg!

    SvarSlett
  15. Jeg har også arvet begge mine bedstemødres sy ting og syæsker. Den ene ligner rigtig meget den du har fra din farmor.
    Synes du ikke bare, at det er en fantastisk og rørende skat at få?

    SvarSlett