Hekla lampe I

6/24/2012


Da jeg så disse hekla lampeskjermene på Pinterest, og deretter Solstrikkes flotte versjon, med trinn-for-trinn-beskrivelser, måtte jeg bare forsøke meg på en slik.

Jeg fulgte deler av mønsteret hennes, men måtte trikse og mikse litt for å få det til å passe på min skjerm. Bildene over viser de ulike trinnene (dessverre ikke i rekkefølge), og det ble litt opprekking underveis før jeg sa meg fornøyd.

Øking og felling var en utfordring, så viftemønsteret (som jeg aldri har hekla før, og dermed improviserte- mønster er for pyser...) ble ganske ujevnt, men det gjør ingenting.

Her er lampa i stua, jeg kjøpte lys neongul tekstilledning her hos nellianna, og lampesokkel med bryter på Clas Ohlson. Lampa til venstre er forresten fra farmor. Er det ei Tivolilampe tro?

Faktaboks
Garn: ca 200 gram Abuelita Tjukk Merino fra Pickles
Mønster: Solstrikkes flotte versjon/eget hode
Heklenål: 3
Endringer: Justeringer underveis for å få mønsteret til å sitte fint på skjermen

Godt fornøyd med denne, men det var et hekkan å hekle rundt en stiv metallskjerm, så dette blir nok ikke gjentatt, selv om det er veldig fint med mange slike lamper i en klynge (se bildet over).
God søndag!




13 kommentarer:

  1. Synes den var kjempefin jeg. Liker ideen.

    SvarSlett
  2. Superkul, men ser ut som et slit å hekle :-)

    SvarSlett
  3. Anonym6/24/2012

    Kjempefin!
    Jeg lurer på hvor du fant metallskjermen, er det fra den gammel lampe eller selges de noe sted?
    IngridM

    SvarSlett
  4. Tusen takk for alle fine kommentarer =) IngridM, den er fra en gammel lampe. Jeg ville tatt en titt på Fretex el.l

    SvarSlett
  5. Kjempe lekker lampeskjerm! :)

    SvarSlett
  6. Veldig fin! Lampeskjerm er noe stress, selv om jeg ikke har erfaring med å hekle/strikke en, bare sy. Men resultatet var jo verdt strevet da :)

    SvarSlett
  7. Det ble veldig fint! MÅ bare få ut fingeren og lære meg å hekle...
    Ett spørsmål til; hvordan lager du "collagen" med 15 små bilder sammen? Bruker du Photoshop? Kan du i så fall gi en enkel oppskrift på hvordan? Nybegynner, jeg ;-)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for alle fine kommentarer! DoktorIngrid, jeg bruker bighugelabs.com sin Mosaic Maker, den fungerer fint for meg. Der finner du trinn for trinn-forklaring på hvordan du gjør. Lett som en plett!

    SvarSlett
  9. Takk!! Da gjenstår det å se om det funker på Mac'en når jeg kommer hjem...
    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  10. Så stilig, takk for tips, fantastisk! Ha en fortsatt flott uke hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og i like måte =)

      Slett