Millioner av striper

6/20/2012


Først av alt; tusen takk for alle de fine kommentarene på innlegget om farmors syskrin. Det var en følelsesmessig berg- og dalbane å rydde i skrinet, men også å skrive innlegget. Jeg er glad for at mange kunne kjenne seg igjen i det å skulle videreføre en arv, og hvordan det er å ta vare på minnene uten å kunne vise det til farmor (og oldemor). Men sånn er det jo, skulle bare ønske jeg kunne gitt henne et lite glimt av det "nye" skrinet, for det tror jeg hun hadde satt pris på. 

Når jeg bare finner det perfekte knappeoppbevaringssystemet (har sett meg ut noen lekre pleksibokser  og hyller fra Hay men de har ikke lokk, og prisen er litt i stiveste laget) så skal der sorteres og håndvaskes, så min indre autist får ro i sjelen. Da kommer farmorinnlegg nr to.

Tilbake til det som innlegget egentlig skulle handle om, nemlig Millioner av striper, restegarnsprosjektet mitt som har vært på pinnene siden februar, fordi jeg hadde bestemt meg for å kun bruke restegarn på den. Dere som strikker vet hvordan det er, restegarnsprosjekter genererer bare flere rester, og så kjøper man nytt garn for å spe på, som igjen blir til rester. Sånn går nu dagan. 

Til slutt ble den da ferdig, og jeg er veldig fornøyd. Jeg har brukt rester (...) av totråds lammeull og ull, fra Filcolana, Nøstebarn, Malsen og mor og liknende. 

Halsen strikkes som en lang tube, med to kantmasker (vrange) i hver side, så fargeskiftene ikke syns. Til slutt sys den sammen med kitchener stitch/graftingmetoden (hva heter det på norsk egentlig?) så sømmen blir usynlig. Jeg klarte å forskyve noen masker, så sømmen ble ikke helt borte hos meg, men det vises likevel ikke når halsen er i bruk.

Her i Stavanger har vi klassisk sommervær, 12 grader og regn/sol om hverandre, så halsen var akkurat passe lun på tur rundt Stokkavannet i går kveld. 

Faktaboks
Garn: NZ Lammeuld fra Filcolana, Shetland Soft fra Malsen og mor, noe ull fra Shetland Spindrift, 2tråds lammeull fra Nøstebarn og Askeladen, Kauni og Hifa (husker ikke hvilken)
Mønster: A million stripes loop av Brenda Burrell
Pinner: 3 mm
Endringer: Ingen, bortsett fra at jeg ikke fulgte noe spesielt stripemønster

Ha en fin sommerdag, her venter jeg på ny varmtvannstank som konket perfekt synkronisert med feriepengene....




2 kommentarer:

  1. Så stilig og fargerikt skjerf! Kjekk måte å bruke opp litt restegarn på:) Fikk lyst til å prøve å strikke dette selv også:)

    SvarSlett
  2. Råfint! Jeg kommer til å herme, bare vent til høsten! KNALLFINT!

    SvarSlett