Stort og smått til liten og ny: juli og august og litt småstrikk

8/29/2012

Jeg er nesten ajour med Stort og smått-alongen, nå mangler kun maimønsteret før jeg er i rute igjen. Som sagt har det blitt en del strikking i sommer, men ingen blogging. I går fikk jeg tatt meg sammen og vasket alle plaggene, og i dag fikk jeg tatt bilder. Glemte å stille på ISOen på kameraet, så bildene ble litt for lyse, men pytt. 
Først ut er julimønsteret, som var tynn jakke i ull eller bomull. Valget mitt falt på Garter Yoke Baby Cardigan, som jeg har brukt som utgangspunkt for kjoler og tunikaer før, men aldri strikket jakken. Denne gikk det med skarve 50 gram Babyalpaca Silk fra Drops til, og knappene er fra farmors syskrin. Jakka er str. 0-6 måneder og tiltenkt knøttet i magen.

Augustmønsteret var noe som begynner på A- dermed passet OsloAnorakken fint inn. Den er strikket i en tråd Shetland Soft fra Malsen og mor i den fine fargen Porcelain, og en tråd Pickles Organic Cotton. Anorakken er størrelse 3-4 år og blir foreløpig liggende i gaveboksen. Godt fornøyd med denne!

Ellers falt jeg for fristelsen til å prøve det nye Lerkegarnet, LilleLerke, fra Dale. Det er tynnere enn originalen og utrolig mykt og deilig å strikke med. Det er samme blanding av 50 % ull og 50 % bomull. Av 100 gram fikk jeg et par sokker, det er Knitgirl sine som vanlig, ei lettstrikka lue fra Nøstebarnboka, og en Magic Troll Vest str nyfødt. Disse er også til knøttet.

Til slutt ei lita ribbebukse, også fra Nøstebarnboka, str. 0-1 år. Jeg har strikka beina lengre så den kan vare. Jeg droppa også å felle beina etter kilen da jeg syns de ser ganske smale ut fra før. Her har jeg også brukt Babyalpaca Silk fra Drops, litt over 50 gram. Drøyt garn! Jeg holder på med en Mini i resten av garnet, knappene til den venter jeg med til etter ultralyden i oktober =)

Sånn, et skikkelig oppsamlingsinnlegg! Dorthegenseren min er også ferdig, den ble fin syns jeg. Bilder kommer når formen bedres og innholdet (jeg) kan få på seg anstendige klær.
Fin høstuke til alle!




11 kommentarer:

  1. Så mye fint du har laget! Likte spesielt godt cardiganen øverst :-)

    SvarSlett
  2. Så mye fint du har strikket! Oslo anorakken er så stilig! Gøy å se at du har prøvd deg på mønstert mitt også, håper du ble fornøyd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Likte mønsteret ditt godt, har lyst til å strikke en stripete versjon også.

      Slett
  3. Så nydelige småting i herlige farger :) Jeg har hatt lyst til å prøve lille lerke garnet en stund. Fikk jo ikke akkurat mindre lyst nå da :) Før sverget jeg til ren ull, men i det siste har jeg fått litt dilla på blandingen av ull og bomull. Passer jo bra siden jeg har en gutt som i allefall ikke har arvet min frosne natur. Han trenger litt svalere plagg enn jeg så for meg da jeg begynte å strikke til han. Da er det jo kjekt med blanding :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er et herlig garn, anbefales veldig. Liker godt at det er lettere enn vanlig Lerke, som jeg syns har en tendens til å sige. Dette var bare elastisk og supermykt. Vil tro at en liten som trenger svalere plagg vil like det.

      Slett
  4. Gratulerer! Koselig nyhet!! :)
    Så utrolig mange flotte ting du har strikket!:) Jeg har hatt tre nøster med babyalpaca silk liggende i påvente av et nytt strikkeprosjekt. Da jeg så Garter yoke jakka, tenkte jeg yes! Uheldigvis har jeg aldri strikket engelsk mønster før, og skjønte derfor ikke et kvekk.. Har du noen gode tips?
    God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, og for ros! Slikt varmer et strikkehjerte =) når det gjelder engelske mønstre syns jeg ofte de er mer logiske og lettfattelige enn de norske (dagens norske, vel og merke). Det er en vane i forhold til ord og uttrykk, men Garnstudio har en god ordliste på sine nettsider som jeg brukte i starten da jeg ikke forstod hva de ulike uttrykkene betød. Men sånn helt basic så er cast on legg opp, cast off fell av, knit= strikk, Purl = vrang, increase/decrease er øk/fell...osv. Du kommer inn i det etterhvert. Ofte står det også amerikanske pinnemål på oppskriftene, men det finner du også fort ut av. Lykke til!

      Slett
    2. Tusen takk for svar!:) Skal sjekke det ut og krysser fingrene for at det blir mer forståelig..hehe...

      Slett
  5. så mange fine plagg du har strikket -
    skal si deg du har vært flink og produsert!
    likte så godt den lyse jakken, Osloanorakken mm....
    Spent på skappelen din :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Produksjonen har foregått over lengre tid, men først nå er alt ferdig montert og vasket. Skappelgenseren ble fin, men dessverre altfor lang for meg. Nå er den byttet bort mot strikking av et fint babyplagg :)

      Slett