Gjøre ferdig-liste

9/02/2012

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer om baby og babyprosjektene mine! Det blir jeg veldig glad for. Nå som jeg har strikket en del babyklær og har litt liggende på lager, tenkte jeg å forsøke å komme til bunns i strikkekurva. Det forsøker jeg på med jevne mellomrom, med vekslende hell.
I skrivende stund har jeg seks prosjekter på pinnene, og fem av dem er store plagg. I går fikk jeg gjort ferdig et par sokker, bilde kommer seinere. Ellers ser lista sånn ut:

Et par enkle sokker til meg selv i Knit Picks Felici, et favorittgarn til myke, lette sokker som holder farge og fasong lenge. Dessuten kan de vaskes i maskin og tørketrommel. Jeg har strikket en sokk, og har en igjen. Fargen er forøvrig Time Traveller, og tar opp fargetemaet fra syttitallets Doctor Who, Tom Baker, som føk rundt i et stripete skjerf. Her er han:
Fargene er noe klarere i virkeligheten, og det fins mange mønstre på skjerfet på Ravelry. Et par skikkelige nerdesokker blir det altså. Her fins ingen annen forklaring enn Second Sock Syndrome.


Velvet Boyfriend cardigan til meg selv, egenkomponert med inspirasjon fra Velvet Morning (mønsteret) og Boyfriend Cardigan (konstruksjonen). Her mangler jeg et erme pluss ribb på det andre ermet, og belte som skal glattstrikkes. Jeg bruker New Zealand Lammeull fra Filcolana, dobbel tråd. Denne jakka stoppa opp fordi jeg ikke hadde mer grått igjen, og det ble sommer og varmt. Fargene er lys grå, fuchsia, kamel og sort. Den sorte er forresten Blackhill Højlandsull kjøpt hos garnudsalg.dk.

Susanne er et kjole/tunikamønster jeg teststrikker for Vigdis Marie Design, jeg har kommet lengre enn på bildet. Bolen er nesten ferdig, og jeg har strikket 10 cm av det ene ermet. Mønsteret sier egentlig korte ermer, men etter litt konferering med designeren var det ok at jeg strikka lange ermer på denne, så har hun ulike versjoner å vise frem. Dessuten blir den mer brukervennlig for meg som foretrekker lange ermer på plaggene mine. Garnet er Blackhill Højlandsuld fra garnudsalg.dk i fargen Rullesten (den mørkeste) og Shetland Soft fra Malsen og mor i fargen Porcelain. Jeg er litt usikker på garnmengdene og hvor mye jeg har igjen, derfor strikker jeg ermene først (også de i striper) og så går resten til bolen. Denne har stoppa opp på grunn av lukta i garnet...å være gravid og snuse på spinnolje har vist seg å ikke være noen suksess. Men jeg skal nok få den ferdig! 

Waipi´O er nok det prosjektet som har ligget lengst stille. Jeg begynte på jakka i påskeferien på hytta, og den er til mamma. Det at vi bor i forskjellige byer gjør det ikke lett i forhold til størrelser, så denne må med hjem neste gang så mamma får prøve den. Jeg strikker i Lima fra Drops, et herlig garn, men tungt å strikke på tykke pinner. Jakka blir lekker, så det er bare det praktiske som hindrer meg i å gjøre denne ferdig.

Still Pink er mitt forsøk nr to på å strikke Still light. Første gangen ble tunikaen en genser, som jeg forøvrig har brukt masse. Denne gangen valgte jeg litt tykkere garn og pinner, for å se om det gjorde den mer interessant å strikke. Det gjorde det ikke, men jeg skal nok klare å ferdigstille denne også. Garnet er deilige Madelinetosh Pashmina, ikke en budsjettvinner, men et mer luksuriøst garn av sorten. Denne blir nok spart til slutt, ettersom den ikke kommer til å passe på en god stund.

Siste prosjekt på lista, som jeg har tatt frem for å ferdigstille nå, er Emilien nr to. Den forrige jeg strikka var stripete, og er blitt brukt så mye at kjæresten ønska seg ei til. Ensfarget. Svart. Hva tenkte jeg på? Ikke bare er det kjedelig, det er også tungt å strikke med mørkt garn. Men den blir deilig, og jeg har trumfet gjennom farget glidelås, i tillegg til at jeg vet at den blir brukt, som alt det andre jeg har strikket til han. Jeg er heldig sånn, som har en ullelsker av en mann. Jeg holder ennå på med raglanfellingen, jakka strikkes fra toppen og ned, til slutt strikkes hetta på. Den var drøy å strikke forrige gang, og det blir den sikkert nå også. Da hjelper det med en heiende kjæreste som stadig må kjenne på jakka underveis :)

Jeg tror ikke at jeg klarer å ferdigstille alle disse prosjektene etter hverandre uten å skeie ut med litt babystrikk, men jeg har bestemt meg for å forsøke på et stort plagg av ganga, og så får jeg heller snikstrikke noen sokker eller luer innimellom.
God søndag til alle som er innom!











4 kommentarer:

  1. Wow, så mye fint på pinnene dine!
    Spennende prosjekter, følger spent med!;0)
    Kjenner meg igjen, med mange store prosjekter som tar tid.
    Må visst ta småplagg innimellom jeg også....
    Lykke til med ferdigstillinga av dine!

    SvarSlett
  2. Her var mye flott, lykke til!

    SvarSlett
  3. Mye fint! og så blir jeg så glad når jeg ser flere med Dr Who- interesse. Yay!

    ullelskende kjæreste er et kvalitetstegn!

    SvarSlett
  4. Lykke til. Det var mange prosjekter, men du klarer det nok. Et om gangen og litt annen kosestrikk innimellom høres lurt ut.

    SvarSlett