Skappelgenseren

9/04/2012

Dorthegenseren min ble myk, deilig og fin- men altfor lang til meg. Drops Alpaca og Faerytale fra DSA siger godt i vask, og ikke ti ville hester kunne fått denne genseren til å se bra ut på meg, om jeg så hadde hatt trillinger i magen. Her er det eneste bildet jeg har av den, før trådfesting og vask, da den ennå så ut til at jeg kunne bruke den.
Imidlertid var ikke arbeidet helt bortkastet, for ei venninnes svigerinne(?) ønska seg en Dorthegenser til sofabruk. Den er nå reist videre til et nytt hjem, foreløpig har jeg ikke hørt noe, så jeg håper den er tatt i bruk og kan glede noen andre enn meg.

Fakta:
Garn: Du Store Alpakka Faerytale (5 nøster) og Drops Alpaca (5,5 nøster)
Pinner: 7 mm
Endringer: La opp 78 m fremfor 80 for å få jevn ribb, økte til 80 m etter ribben. Strikka forstykke og bakstykke i ett, la bare opp nye masker til rygg etter felling til hals. Plukket opp ermer slik som Spøt-Oline har gjort, og hekla genseren sammen fra erme til ribb i hver side. 

Egentlig er jeg godt fornøyd med genseren, det var kanskje garnvalget som ble feil denne gangen.
Når det gjelder gjøre ferdig-lista, er jeg godt i gang med den svarte hettejakka, men har et striperesteprosjekt på pinnene for å variere litt. Mer om det seinere!

8 kommentarer:

  1. Genseren ser jo kjempefin og superdeilig ut, synd du måtte sende den videre...

    SvarSlett
  2. Ah, samme garn som jeg har brukt. Kommer bilder av genser på mottager i kveld :) Håper det ikke siger alt for mye, men jeg har tatt høyde for litt sig og brukte pinne nr. 6 og strikket den ikke så alt for lang.
    Veldig bra at du fikk overlevert den til en annen bruker da, ingenting er forgjeves når plagget bare kan brukes av noen....

    SvarSlett
  3. Fargen på garnet var i hvert fall kjempefin:-)

    SvarSlett
  4. Herlig genser, godt den fikk en eier da:)
    Herlige arbeider du har igang under her også:)

    SvarSlett
  5. Anonym9/08/2012

    Hallo!
    Så synd at genseren din ikke passa, kjipt!
    Men, to spørsmål til strikkinga: Hvordan lagde du ermene? Vet det står i "oppskrifta" som ligger på nett, men får ikke til å lese det som står. Og hvor lang lagde du den? Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du! Jeg gjorde ikke som i oppskrifta, jeg plukka opp masker fra skuldrene og ned og strikka ermene frem og tilbake og sydde sammen etterpå. Er usikker på lengden, for jeg målte ikke før jeg ga den fra meg, men det letteste er bare å holde forstykke/bakstykke opp på deg selv og se hvor lang du vil ha den.

      Slett
  6. Ja fin farge, den nye eigenren ble nok glad!! Jeg hadde også et sånn rett til helvete prosjekt. Er vel bare å ta fatt på noe nytt med nytt mot!!

    SvarSlett