Stort og smått til liten og ny: September, tema barndom

9/27/2012

Stort og smått-alongen på Uformelt.net nærmer seg slutten, oktober er siste måned på et år med små prosjekter. Jeg mangler desemberprosjektet fra i fjor, og vurderer om jeg skal strikke det bare for å ha fullført en hel along.
I mellomtiden kan dere få se septemberbidraget mitt, to små plagg som representerer barndom for meg. Egentlig er det mer fargene, marineblått og klar rød jeg kjenner igjen fra vinterplagg, ullklær, luer og votter fra den tida. Derfor ble det en djevellue i marineblå Blackhill Højlandsuld, fra boka Myk Start. Ganske stivt og dødt når en strikker med det, men garnet blir mykt og deilig etter vask. Lua er strikket i str. 9-12 mnd, men ble lett tovet i vår ikke altfor ullvennlige vaskemaskin, så nå er den nærmere 3 mnd. Det passer fint, for da matcher den størrelsen på neste prosjekt ut:

En body fra Nøstebarnboka, str 4-24 mnd (reguleres ved hjelp av pinnestørrelse). Jeg strikket på pinne 2.5 og 3 mm, og håndvasket bodyen så den ikke skulle toves. Begge fargene er Blackhill Højlandsuld, den marineblå vet jeg ikke hva heter og den røde heter Blommetomat. De blå knappene i skrittet er fra farmorlageret (snart kommer et knappeinnlegg også, jeg må bare øve litt på å ta fine bilder av små knapper) og de røde epleknappene fra eBay.

Nå tar jeg en liten pause fra babystrikkinga og forsøker meg på litt ferdigstilling av prosjekter. I dag er jeg nøyaktig 4 måneder på vei, og rydde- og ordnegenet har poppet frem. Kurvene med påbegynte strikketøy under TV-benken må tømmes før babyen ankommer, for der skal dilldall, tepper, leker og liknende bo. Det betyr at jeg må begrense strikkinga til prosjekter som får plass i EN kurv, og på en eller annen måte tror jeg det går veldig fint når den tid kommer. 

Denne grå jakka er straks ferdig, et par cm igjen på det siste ermet og så ryker den i vaskebalja. Jeg prøvde den i går, bildet over her er for noen kg siden, og den sitter heldigvis ganske pent ennå. Riktignok ikke like stramt, men det gjør ingenting.
Neste prosjekt ut blir enten hettejakka til kjæresten eller min dårlige samvittighet, teststrikkekjolen som har ligget altfor lenge.

God torsdag til alle, jeg skal treffe gode kolleger i ettermiddag for en "øl", gleder meg til det!



2 kommentarer:

  1. Babystrikk er gøy :) Jakka blir superfin!

    SvarSlett
  2. Tror den babyen din kommer til å bli så smashing de første par åra at du skal slite med å holde på den produksjonen etterhvert som tassen vokser. Som alltid: herlige plagg. Jakka di blir sååå fin også!

    SvarSlett