Babystrikkerier

10/31/2012

Kanskje begynner noen å bli lei babystrikkeriene her, da må jeg bare si beklager, men det kommer nok mer. Etter å ha strikka ferdig mammas jakke i Lima, som jeg glemte å ta bilder av da hun fikk den (skylder på gravidhjerne), fikk jeg et akutt behov for å strikke mer smått og søtt. Men noe fornuftig trenger små babyer også, i tillegg til alle de varme plaggene. Et nøstebarnteppe har jeg hatt planer om, men ikke orka å begynne på siden det er noe av det kjedeligste jeg vet om. En tre timers togtur med seriemaraton på Macen gjorde at jeg fikk en god start på teppet, og i løpet av fem dager hjemme hos mor kom jeg et godt stykke på vei.

Da vi kjørte hjem i går kveld, felte jeg av siste maske da vi nærmet oss Forus, og trådene ble festet rett før leggetid. Teppet fikk et Milobad i maskina i dag tidlig, og hadde tørket ferdig da jeg kom hjem fra tur nå nettopp. Lett, luftig, mykt og deilig. Jeg har brukt litt over 150 gram Shetland Soft i den fine fargen Porcelain, den er lett melert isblå med spetter av lys lilla og hvitt. Garnet er jeg glad i, men det hårer noe vanvittig når en strikker med det. Lukta av spinnolje er heller ikke det mest gunstige for tida, men jeg holder ut fordi jeg vet hvor deilige plaggene blir etter vask og i bruk. Teppet er ikke veldig stort, kanskje 1x1 meter, så det blir passelig til å pakke rundt knøttet på vei hjem fra sykehuset og til å ha i bilstolen.

Et annet kjapt lite prosjekt beregnet på hjemturen fra sykehuset er omslagsbodyen fra Myk Start-boka. Den har jeg strikket i Silkbloom Fino fra BC Garn, og det gikk med ca 1.5 nøste. Mykt og deilig, men litt glatt for min smak. Knappene er fra Etsy, og jeg har strikket minste størrelse med lengde til største størrelse. Heklet også knytesnorer i sidene og inni i stedet for knapper. 

På pinnene har jeg ei voksejakke fra Nøstebarnboka, kjæresten etterlyste en i babygarderoben, og jeg hadde 200 gram Shetland Soft i fargen Isfugl liggende. Fargen er ørlite grann grønnere i virkeligheten og veldig fin. Jeg strikker også voksejakka litt lengre og bredere enn mønsteret sier, litt fordi jeg syns Nøstebarn sine oppskrifter ofte er korte og brede, og litt fordi jeg vet at vaskemaskinen min ikke er snill med tynn ull. Satser på å få en tett og god jakke som kan passe en stund. 

13 kommentarer:

  1. Så mye fint du har strikket til babyen! Finnes ikke noe koseligere enn å strikke til sin egen baby:D

    Må si meg enig i at den lukta av spindelolje kanskje ikke er helt forenelig med gravidkvalme! Jeg strikka en kragejakke til meg selv i Shetland soft da jeg var gravid og jeg ble skikkelig uvel av lukta. Etter 5 runder i vaskemaskinen og flere luftinger ute syns jeg fortsatt jakka stinket. Klarte ikke å bruke den før etter graviditeten. Fortsatt den dag i dag får jeg dårlige assosiasjoner til gravidkvalmen av spindeloljelukt:-P

    SvarSlett
  2. Herregud, så effektiv du er! Kjempefine ting :-)

    SvarSlett
  3. Jeg blir ikke lei babystrikk!! Følger stadig med i produksjonen din, hvor babyens garderobe fylles opp:)

    (Jeg kvier meg litt for spindelolje lukta også når jeg ikke er gravid, så i gravid modus må jeg holde meg laaaaangt unna! Mulig jeg må prøve meg på å vaske ut olja i forkant slik noen gjør det... heldigvis finnes det mange gode alternativ, selv om fargene på shetland soft og holst ulla er nydelige!!!)

    SvarSlett
  4. Her går det unna i babyforberedelsene, ser jeg :) Så lurt å hekle snorer fremfor knapper i bodyen. Sist jeg laget en ble den liggende leenge fordi jeg ikke giddet å sy i knapper. Hekling er kjappere!

    SvarSlett
  5. Så veldig heldig en baby
    som skal komme.
    Ønsker dere all mulig lykke.

    SvarSlett
  6. Vi vil se masse masse babystrikk! Og sånn småstrikk er jo noe av det morsomste som finnes!

    SvarSlett
  7. Nydelige ting i det vakreste, deiligste ullgarnet produseres som perler på en snor hos deg! Heldig lite barn :O)
    Så morsomt at kjæresten etterlyste rillestrikk/voksejakke ;O)
    Herlig farge forresten! Fint med garninformasjon, blir så fristet!!
    Kos deg med babyforberedelsene - strikkeforberedelser er jo det aller koseligste! Følger spent med ;O)

    SvarSlett
  8. Jeg sier meg enig med alle over her - babystrikk er ikke noe vi blir lei av!! Keep it coming!! Kjempekjekt med babystrikk!! :)

    SvarSlett
  9. Man kan ALDRI bli lei BabyStrikking! Alle har stort sett en baby å strikke til, selv har eg en Grand Nevø som elsker ull!
    Misunner deg, men UNNER deg kosen det er å strikke til mageboeren ;)
    KOS deg og strikk og vis i vei ;)

    Ha en fin kveld ;)

    Klem Vibbedille ;)

    SvarSlett
  10. Mykje fint babytøy du lagar. Kjem nok ikkje til å fryse denne nei :) kjekt e da og å strikke babytøy.

    SvarSlett
  11. Eg liker også godt babystrikk! Nydelig farge på voksejakka! Enig med at nøstebarn har litt korte og breie snitt.

    SvarSlett
  12. man blir aldri lei babytøy! :)
    gutten din er veldig heldig som har ei strikkeglad mor ;)
    jeg slet litt med knapping i skrittet på den omslagsbodyen. Plastknapper eller trykknapper er å foretrekke. (klarer ikke se om de du har sydd i er tre eller plast...)

    SvarSlett
  13. Er helt enig, man blir ikke lei av små nuskelige plagg! Veldig koslig å følge med på alt det fine du lager til den lille, så bare fortsett! :)
    Fine farger du har valgt, forresten!