Bestefartrøye

10/15/2012

Først; tusen takk for fine kommentarer om jakka (og magen!) mi i forrige innlegg, og takk for strikketips til knøttet. Det går visst i grått her for tida, jeg ble fristet av Pickles´nye garn Merino Tweed, og et nøste røk med i en annen bestilling jeg hadde inne. Jeg er dessverre ikke sponset av Pickles, selv om det kanskje kan virke sånn etterhvert ;) 
Godt under nøstet (de er på 100 gram og 380 m) gikk med til ei bestefartrøye str. 6 mnd.

Jeg strikker meg gjennom nøstebarnboka, og etterhvert har jeg vært borti ganske mange av mønstrene. En kjapp opptelling viser at jeg har strikka totalt 22 ulike mønstre fra den boka, enkelte av dem flere ganger. Jeg går visst aldri lei!

Jeg har gjort et par små endringer i mønsteret, blant annet har jeg strikka ermer og bol 2 cm lengre enn mønsteret sier, og jeg har strikket ribbestrikk nederst. Knappene er fra farmors lager, og de må være gamle- de er like selvlysende i fargen som på bildet, og jeg syns de utgjør en fin kontrast til spettene i gråfargen.

På pinnene har jeg fremdeles hettejakka som hviler litt, en snurrehals til samboeren i deilig Madelinetosh Pashmina, og så har jeg begynt på Viften  til meg selv. Fargene? Flere nyanser av grått, selvfølgelig (uten sammenlikning forøvrig!).



13 kommentarer:

  1. Kjempe fin trøye, har også begynt å strikke meg litt gjennom nøstebarn boken, men er ikke i nærheten av din produksjon! :)

    SvarSlett
  2. Oi oi oi hvor er den fin!

    SvarSlett
  3. Kjempeflott trøye!
    Ser ut som det er mange flotte ting i den boka. Jeg tror nesten jeg må kjøpe den en dag, om ikke annet for å få meg en kragejakke!

    SvarSlett
  4. Kjempefin - knappene gjorde seg jo veldig!

    SvarSlett
  5. Så nydelig bestefartrøye.
    Skulle ønske jeg også kunne strikke. :-)
    Knappene ble en veldig fin kontrast til det grå.

    SvarSlett
  6. Tweed gjorde seg utrolig godt på denne trøya!! Og artige kontrastknapper:) Stadig inspirasjon å hente her inne hos deg!!!

    Og kombi-jakka i forrige innlegg er jo bare råstilig!!!

    SvarSlett
  7. Åååå, tweed, så stilig, fint at det kommer tweedgarn her til lands :o)
    Trøya ble kjempefin! :o)

    SvarSlett
  8. Åh, fikk ennå mer lyst til å prøve tweeden nå! Og så drit kule knapper :)

    SvarSlett
  9. Så søt genser! En klassiker i barnegarderoben etterhvert, dette! Likte også veldig godt jakken (og magen) i forrige innlegg!

    SvarSlett
  10. Stilig! Og de knappene var bare fantastiske :)

    SvarSlett
  11. Superfin - likte godt de spelske knappene. Godt å ha en bok å strikke seg igjennom - har selv noen av dem men Nøstebarnboka står i høy stjerne her også :) Ellers så vil jeg tipse om Myk start - også en bra bok med babyting.

    SvarSlett
  12. Kjempe fin genser. Jeg blir heller ikke lei av den nøstebarnboka. strikker fea den hele tiden:-) Håper formen din er supertopp å ha en fortsatt fin strikkeuke!

    SvarSlett
  13. Så skjønn genser, veldig fint med de knappene!:)
    Nøstebarnboka er en velbrukt bok her hos meg også. Liker at oppskriftene er så enkle og med utallige muligheter for variasjon. Siden så mange har strikket fra den er det også lett å finne inspirasjon - og det er jo fint!
    Det garnet fikk jeg lyst til å prøve, men...kremt... må vel komme meg i gjennom noen nøster her før det er aktuelt;)

    SvarSlett