Høstluksus

10/09/2012

Jeg fortsetter burgundertrenden med et plagg som for meg er en nødvendighet stort sett hele året, nemlig en god og varm hals. Denne er strikket i dobbel Pickles Angora, det gikk med 4.5 nøster, omtrent 125 gram så det er en lett og luftig sak. Fargen heter Hotty og jeg elsker den! Den er mørkere i virkeligheten, men rødfarger er som kjent umulige å fotografere. Halsen ble litt vid, men det gjør ingenting da den er veldig varm. Jeg har fryktelig lyst til å strikke en av Pickles sine angoragensere også, men det får bli til neste høst.

Fremgangsmåten er enkel; jeg la opp 43 masker på pinne 7 mm og strikka riller til garnet tok slutt. Sydde sammen, men glemte å vri den en gang først. Gjør en det, legger den seg finere rundt halsen. Men pytt, den ble bra likevel. Angora hårer en del, så jeg har for første gang prøvd meg på frysetrikset, to døgn i en plastpose i fryseren, deretter skal halsen ristes fri for overskuddshår, og eventuelt kan en gå over med klesrulle etterpå. 
Den kommer til å bli mye brukt, akkurat som de andre rillestrikkede halsene jeg har produsert tidligere. Blir visst aldri lei disse, fine gaver er det også.

8 kommentarer:

  1. ååå den var lekker! og så fin farge!

    Ha en fin kveld!
    Klem fra Yvonne.

    SvarSlett
  2. Nydelig farge til deg! Og litt luksus må man jo unne seg. Det blir vel fort til at det blir mest babystrikk, så bra at du husker på å strikke litt til "hu mor" også :-)

    SvarSlett
  3. Fantastisk tip med fryseren! Det må helt klart afprøves!

    SvarSlett
  4. Virkelig lekker hals! Holder på å strikke en Pickles angoragenser til meg selv nå, jeg og gleder meg til å teste frysetrikset. Syns du det har virket?
    (Og tenk at det er en liten gutt du venter, da! Gutter er fine ting!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Frysetrikset virket til en viss grad ja, det hårer fremdeles litt, men ikke så mye som før. Og takk for gratulasjon- vi gleder oss veldig til han kommer!

      Slett
  5. Åh...den var fin!!!

    God helg! :)

    SvarSlett
  6. Knallfin hals :D No ser det ut til at det kanskje er ein sånn som blir strikka, då eg er avhengig av å ha noko rundt halsen i kulda..

    SvarSlett