På pinnene

10/12/2012

Etter at jeg ble ferdig med Waipi´O til mamma, har jeg nå bare ett prosjekt igjen på gjøre-ferdig-lista mi, og det er den svarte hettejakka til kjæresten, også kjent som Emilien II. Jakka blir fin den, men det er urkjedelig å strikke glattstrikk i svart garn på tykk pinne, og jeg ser nå at jeg ikke har nok garn til ermer og hette. Dermed er den lagt på vent til Drops sitt alpakkasalg, det pleier å være i november, så da har jeg litt pusterom. Jeg kommer til å lage et eget innlegg med alle de ferdige prosjektene på lista litt seinere.

Hettejakka var faktisk det eneste strikketøyet jeg hadde, så jeg var snar med å begynne på noe nytt. Onsdag var jeg på ultralyd, og vi fikk vite at vi venter en liten gutt! Frisk og rask var han, men litt liten, så jeg har fått ny time om tre uker. Sannsynligvis blir termin forskjøvet litt, men det gjør ingenting. Nå gleder vi oss bare til at han kommer. 

Små gutter må jo ikke fryse, og det er ikke til å stikke under en stol at en del av det babytøyet jeg har strikket har vært tiltenkt ei jente. Magefølelsen stemte ikke denne gangen, men det gjør ingenting- en gledelig overraskelse ble det i stedet. Jeg har begynt på en bestefartrøye fra Strikk til nøstebarn i Pickles´ nye Merino Tweed og jeg må si det frister til gjentagelse. Nydelig å strikke med, mykt og fint blir det, med små spetter av svart, beige og blått i den lysgrå fargen. De har mange flere fine farger, og jeg må nok ha litt mer etterhvert. Knappene har jeg klare, de er fra farmorlageret og det skulle ikke forundre meg om de er fra sekstitallet eller deromkring. Trøya er så gøy å strikke at jeg satser på å vise den frem om ikke lenge.

Det er fredag og helg, her blir det litt rydding (hurra for vakuumposer), tur ut i finværet og ellers avslapning for å pleie en snikende høstforkjølelse.



10 kommentarer:

  1. Godt at alt var vel med den lille snuppen :) Finnes mye søtt og smått til begge kjønn - og jeg trasser av og til litt også og strikker ting som kanskje var tiltenkt jenter, men maskulinifiserer det med farge eller fasong, og vips: Mer fiine gutteklær, moahahaha! :D

    SvarSlett
  2. Sort er kjedelig å strikke med så jeg skjønner godt at du heller strikker til lillegutt ;)
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  3. Nu har jeg jo selv fået et fin lille dreng for nylig, så det kan jeg kun anbefale! :D
    Selvom jeg synes der er flest fine opskrifter til små piger, er der nu også nogle gode drengeting i blandt. Jeg har selv været særligt glad (i brug) for Pebble-vesten, smæk bukserne fra Myk start (May B. Langhelle), og sokker på to pinde fra samme sted (man behøver en snor for at holde sokker fast på de små fødder!

    SvarSlett
  4. Jeg har to gutter selv, på hver sin side av jenta ;) Det er mye fint å strikke til gutter også, og dette garnet med tweedeffekt var jo nydelig. Regner med at dere får en gutt som kommer til å holde seg god og varm :)
    Svart er kjedelig å strikke av, skjønner at du måtte ha avveksling.

    SvarSlett
  5. Det som er litt urettferdig når det gjelder jente og gutteklær er at det er faktisk mye større utvalg i barne klær til jenter enn til gutter.
    Desto kjekkere å lage kule gutte klær sjøl i spreke farger.
    Min lille gutt er straks 6 mndr og jeg er snart ferdig med nøstebarndress i enkeltgarn med regnbuestriper og blåe kanter
    Hm hvor fikk jeg den inspirasjonen fra tro...:)
    En annen favoritt til gutt er "on the goveralls" -supersjarmerende retro snekkerbukse med sleng(!)(gratismønster på ravelry)
    Lykke til videre!
    Ingridm(rav)

    SvarSlett
  6. GRATULERER med gutten! Eg ønsket meg alltid gutt først for da kunne han også passe på evn små søstre som måtte komme hehe Men gutter ER kjekt uansett, eneste er at det er ikkje like mye å finne av oppskrifter til gutt syns eg!
    Men syns du bør strikke en VIGGO! Den er så skjønn og BabyJr bruker den flittig ;)

    KOS deg og ha ei fine helg ;)

    Klem ;)

    SvarSlett
  7. Knallgøy med gutt! Og kjempefin jakke du strikker - og alpakkafesten er rett rundt hjørnet http://www.garnstudio.com/lang/no/post.php?id=659 :) God helg i finværet!

    SvarSlett
  8. Tillykke med at i venter en lille dreng!! Merino Tweed er smuk og jeg ønsker at prøve den snart! Her i Danmark kommer alpaca på tilbud i morgen, så jeg tror ikke du skal vente helt til november....

    Hættetrøje til manden ser cool ud!

    SvarSlett
  9. Jeg strikker også bestefartrøye i tweedgarnet nå, -liker både garnet og mønsteret kjempegodt! Klør i fingrene etter å bestille mer garn; mønsteret passer jo både til jenter og gutter, og fargevariantene på garnet er SÅ fine :-)

    SvarSlett
  10. Så koslig at du venter en liten gutt! Blir spennende å se hva du kommer til å lage - det er sååå mye fint som kan lages til små gutter også! :)

    SvarSlett