Stripesokkbonanza

10/08/2012

I sommer begynte jeg på høstens sokkeproduksjon. Det begynte å bli skralt i skapet, og med en samboer som er like glad i tynne ullsokker som meg, måtte det noen nye par til. Da vi dro på ferie tok jeg med meg fire nøster Knit Picks Felici, et sett strømpepinner og stor tro på at to par sokker ville bli alt for lite for tre ukers ferie. Så feil kan man ta. Jeg strikket ferdig en sokk i løpet av sommerferien, og en sokk til da vi kom hjem. Siden har sokkeprosjektet ligget brakk.
For et par uker siden tok jeg meg sammen og begynte på dem igjen, og er nå ferdig med fire par. Det gikk med i underkant av 50 gram garn på hver sokk, så jeg har en bitteliten striperest igjen fra alle nøstene. Det kan nok bli noe søtt, babystripete noe.


Garnet er supert å strikke med, det tåler maskinvask OG lett tørketromling. Men for at fargene skal bevares lengst mulig tørker jeg dem på snora. Jeg har brukt min egen oppskrift, 72 masker på pinne 2.25, ribb øverst og forsterket hæl. Prøvde de to første på meg selv og kjæresten, og talte striper etter det for å få størrelsene riktige.

Fargene er fra venstre Goth, Firefighter (kjærestens sokker), Time Traveller og Botany (mine sokker). 
Nå blir det en stund til sokkestrikking kjenner jeg!



12 kommentarer:

  1. Så kule sokker! De ser maskinstrikka ut, skikkelig jevnt strikka:)Nysgjerrig på hva forsterka hæl innebærer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Forsterka hæl strikker jeg sånn:

      Rettsida: Strikk
      Vrangsida: *1 rett, løft neste m av pinnen, legg tråden foran* ut pinnen. Da blir det en ekstra tråd som gjør at hælen blir litt tykkere og holder seg lengre uten å få hull. Syns det blir fint i tillegg.

      Slett
  2. Herlige fargerike sokker :) Må være deilig å være ferdig og skue resultatet, de ble kjempefine. Fint garn - aldri hørt om det, men har spart på linken til butikken :)

    SvarSlett
  3. Fargerikt og flott!

    SvarSlett
  4. Wauu sikke skønne sokker :)
    Må straks på indkøb hos Great British Yarn - tak for linket.....

    SvarSlett
  5. Er skikkelig imponert over hvor kjapp du er. Det er jo fantastisk! Hilsen Kristin

    SvarSlett
  6. Åh, imponeeert! Knakende fine sokker!

    SvarSlett
  7. Fine og fargerike sokker! Og akkurat samme masketall som på prematur-luene jeg holder på med. Kanskje du kan få noen små stripete luer av restene dine?

    SvarSlett
  8. Får du tak i det garnet i Stavanger-omr eller handler du det på nettet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, beklager sent svar, noen ganger havner kommentarer i spamfilteret, antakelig fordi de er anonyme. Fint om du skriver hvem du er =) garnet har jeg kjøpt hos Great British Yarns (greatbritishyarns.co.uk)på nettet, Knit Picks har dessverre ingen forhandlere i Norge pt.

      Slett
  9. Imponerende med alle sokkeparene! Kjenner jeg fikk litt lyst på tynne, varme ullsokker selv! Blir så fort 'frøsen' på beina. Hvordan oppskrift har du brukt? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg skriver i innlegget er det min egen oppskrift. Jeg legger opp 72 masker på pinne 2.25, strikker ribb øverst,forsterka hæl og ellers glattstrikk.

      Slett