Velvet Boyfriend

10/14/2012

En favoritt har den allerede blitt, Velvet Boyfriendjakka mi, som er en kombinasjon av to mønstre. Jeg har lenge ønska meg ei lang ulljakke med litt detaljer, og da jeg så Velvet Morning (designet av Knitted Bliss) på Ravelry, falt jeg for mønsteret. 

Konstruksjonen på jakka var imidlertid ikke helt etter mine ønsker, så jeg tok utgangspunkt i Stephanie Japels Boyfriend Cardigan. Jakka ble strikket fra toppen og ned, frem og tilbake til jeg nådde mønsterdelen. Da la jeg opp klippemasker på midten og fortsatte rundt og rundt. 
Fargeinspirasjonen har jeg hentet fra Mads Nørgaards mange fine strikkejakker, og det er nok ikke siste gang jeg stjeler litt fra hans design.

Jakka er litt snau rundt livet nå som jeg er gravid, men deilig og lun å hive over seg når en er for varm til å bruke ytterjakke og for kald til å gå i dongerijakke, som er den eneste andre jakka jeg kan presse på meg for tida.


Jakka er beregna på meg størrelse ikke-gravid-minus-tjue-kilo, så jeg satser på bruk av belte når jeg kommer tilbake til meg selv igjen en gang inn i evigheten.


Jeg har strikket jakka i dobbel New Zealand Lammeuld (lys grå, rosa og kamel) og Blackhill Højlandsgarn (svart). Dobbel, tynn ull er en fantastisk lun og myk kombinasjon, det blir lett og lunt samtidig som det varmer godt. Hvor mye garn jeg har brukt er jeg ikke helt sikker på, men sånn omtrent 400 gram av bunnfargen og litt av hver av mønsterfargene. 




14 kommentarer:

  1. Nydelig jakke og fargekombinasjonen var herlig! Vakre bilder av deg også! *liker*

    SvarSlett
  2. WOW! Nydelig. Og et smashing antrekk all around!

    SvarSlett
  3. Flott jakke! Likte godt fasongen på den og. Flott dame!

    SvarSlett
  4. Åh så fin en jakke! Sånne jakker liker jeg...hmmm bør strikke en sånn en ;)

    SvarSlett
  5. Superfin! Åååååh! Sånn fikk jeg innmari lyst på!

    SvarSlett
  6. Den ble jo kjempefin, ser ut som myyyye arbeid, men verdt det!!! Hyggelig å se DEG også :-)

    SvarSlett
  7. Råfin jakke :) Og herlige farger i mønsteret! Likte virkelig det mønsteret, er litt marimekko over det :) Gøy å se deg også!

    SvarSlett
  8. Så fin!!! Jakken ser så god ut! Og så deilig med en jakke som passer både i ventetiden og etterpå!:)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  9. veldig fin jakke, og når magen blir større så merker du ikke noe om den stikker litt ut, du er så varm uansett :P

    Gratulerer med liten gutt i magen!
    Vil tipse om en veldig fin bukse som lillegutten min fikk av bestemora si.
    Sandnes oppskrift http://www.sandnesgarn.no/hefter/barn/0808-sandnes-alpakka-9040808 modell 5 sparkebukse.
    Den passer leeeeenge pga ribben oppe ved brystet.
    Tror jeg må blogge den buksa, har tenkt på det lenge ;)

    SvarSlett
  10. Så fin jakke du har strikket. :-)
    Koselig å finne bloggen min i blogglisten din. Nå har jeg lagt til din blogg i min. :-)

    Ha en riktig flott uke.
    Klem Miriam

    SvarSlett
  11. Åh, nydelig jakke på flott dame :D

    SvarSlett
  12. Koselig, deilig jakke! Tynt garn og mye jobb, kjempefin!
    Nina :o)

    SvarSlett
  13. Å, det var en flott jakke! Så godt du ser ut, lenge siden jeg har sett noe til strikkedamene, er i full jobb for tiden og travel! Ha en fin høstuke hos deg!

    SvarSlett