Viften

10/17/2012

Tusen takk for fine ord om bestefartrøya i forrige innlegg, det blir definitivt ikke den siste jeg strikker. Jeg har planer om ei til i samme garn, men må visst bremse litt på shoppinga, ettersom eskene på soverommet begynner å bli ganske fulle.
På pinnene nå har jeg ei jakke som har ligget i bakhodet lenge, nemlig Marianne Isagers Viften. Mønsteret er fra boka Japanese Inspired Knits, og er inspirert nettopp av japanske vifter. Jakka er utfordrende å strikke, ikke vanskelig, men en må telle og tenke underveis, og det liker jeg. 
Jeg har sett flere strikke den, men det var Monstermønster sin versjon som gjorde at jeg begynte å fundere på denne som en passende jakke disse månedene som magen vokser.

Jeg hermer skamløst, og benytter en lys gråfarge, en tråd Drops Alpaca og en tråd New Zealand Lammeuld. En deilig og myk kombinasjon som jeg aldri har prøvd før, jeg har lyst på flere jakker i disse to garntypene sammen. Konstruksjonen er spennende i seg selv, bildene over viser høyre forstykke, og jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å se for meg hvordan bitene blir puslet sammen til slutt. Vanligvis styrer jeg unna plagg med for mye montering, men i dette tilfellet hvor hver del konstrueres med så mange detaljer og fellinger, syns jeg det er lettere å følge mønsteret enn å begynne å improvisere selv. Ofte blir passformen også god når rygg, forstykker og ermer settes sammen i etterkant av blokking, så jeg har god tro på denne. Må visst bare ha et lite babystrikketøy på pinnene for avveksling innimellom.
To be continued!

7 kommentarer:

  1. Den blir fiiiin! Og den er fin til etter fødsel og, kjekk ammejakke! :)

    SvarSlett
  2. Kjempefin jakke :) Høres gøy ut og med noe det må konses på, og noe på si å avveksle med. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Nydelig! Så flink og effektiv du er, motor på de pinnene. Helt imponert over produktiviteten, hehe. Utrolig skjønne plagg - godt Pickles har trofaste kunder som deg, thi-hi! :)

    Spent på den halsen til din samboer. Tar gjerne imot tips til mannestrikk om du har noe smart på gang :)

    Ha en fin dag videre!
    Eli Kristin

    SvarSlett
  4. Ååå detta ser spennandes ut!

    SvarSlett
  5. For et fantastisk mønster, dette likte jeg :)

    SvarSlett
  6. Spennende prosjekt du har på gang der! Har ikke sett jakken før.
    Så kjekt å kunne la seg inspirere av andres mønster- og garnvalg
    Og erfaringer ikke minst. Nå er jeg spent på å se den ferdig ;o)

    SvarSlett
  7. Nydelig! Jeg har mønsteret, men jeg har enda ikke mannet meg opp til å strikke denne! Kanskje nå?

    SvarSlett