Copycat Alex

11/20/2012


Tidligere i høst fant jeg ut at jeg trengte en stripete, lang genser, og den skulle ha neonkant på, slik som Mads Nørgaard sine strikkegensere. Jeg har tidligere strikket en tynn versjon av mønsteret Alex av Clara Falk og liker godt både snitt og teknikk. Genseren strikkes fra toppen og ned, og det er lett å måle bredde og lengde på bol og ermer på denne måten.


Denne gangen trengte jeg en tykkere genser, så jeg fant litt  lys grå Drops Alpakka og litt New Zealand Lammeull i lageret og strikket med en tråd av hver. Det sorte garnet er Blackhill Højlandsgarn og Du Store Alpakka Fin. Til neonkontrasten brukte jeg Pickles Alpakka, farge Korallrev. Fargen er mer riktig på Pickles´ bilder, på mine er den for oransje.



Genseren ble strikket med utgangspunkt i mønsteret, og da den var passelig så jeg kunne dele av til ermer og bol improviserte jeg videre. Vanligvis pleier jeg strikke ermene uten fellinger ned til albuen, og så felle hver 4. omgang sånn omtrent derfra. Jeg burde nok ha startet fellingene tidligere denne gangen, men pytt. Det blir en avslappet genser, så det gjør ingenting med litt vidde i ermene. Bolen strikka jeg rett ned uten noen økninger eller fellinger. Ribben er strikket med pinne 3.5 og glattstrikken med pinne 5.

Et modellbilde får dere ikke nå, genseren kommer nok til å bli brukt på kalde dager i vinter, men jeg vil heller vise den frem når kroppen er tilbake i sitt gamle jeg. Litt forfengelig må man ha lov til å være :)


15 kommentarer:

  1. Kjempestilig genser :O)
    ååå, det er så fint med striper og DEN fine kontrastkanten! Smart garnkombinasjon ;O)
    Kos deg i nygenser Frk Snupp!

    SvarSlett
  2. Det var fine farger sammen! Kul effekt med den kontrasten =)

    SvarSlett
  3. Kjempefin! Hm, denne fikk jeg lyst til å herme...

    SvarSlett
  4. Så utrolig fin genser!

    SvarSlett
  5. Så stilig! Og jammen kommer bildene dine opp under bilder av Nørgaards gensere:)

    SvarSlett
  6. Så mye flott du produserer!!!
    Imponert!!!

    SvarSlett
  7. Råtøff genser *vil herme* :) Magisk hva en liten dæsj med (neon)farge kan gjøre på et eller sortoghvitt plagg :)

    Grattis med ny, fin genser!

    SvarSlett
  8. Veldig kult! Og enig med siste taler, det er utrolig hva en dæsj knallfarge gjør med et plagg.

    SvarSlett
  9. Utrolig kul altså!!!
    Vurderer en til sambo, i litt andre farger muligens... må grubles på! Men lekker, definitivt!

    SvarSlett
  10. Så utrolig flott effekt med knallfargen!

    SvarSlett
  11. Stilig! Den oransje gjorde seg.

    SvarSlett
  12. Hvor er den bare flot! Sådan én vil jeg også ha' - hmmmm :)

    SvarSlett
  13. Herlig genser!!! Og kommentaren din om at alle nye strikkeplagg må vente med å modelleres til kroppen er tilbake til "sitt gamle selv" tror jeg ikke noe på! De er nok minst like fine på nå som de vil være da!

    SvarSlett