FWSS-en skamløs kopi

11/23/2012

FWSS- Fall Winter Spring Summer-(bildet er lånt herfra) er et nytt norsk designkollektiv som blant annet har produsert denne lekre lua.  
Den har blitt superpopulær, og observert på flere kjendiser. Mange steder er utsolgt for den, men på Retro i Kristiansand hadde de en knallrosa versjon igjen. Jeg kjente på den (strikkere gjør jo slikt) og sjekka etiketten inni; 50 % nylon og 50 % angora. Fiberkresen som jeg er, tenkte jeg at en sånn kunne jeg godt betalt 299,- for, men jeg foretrekker minst mulig syntetiske stoffer i plaggene mine.  Inne på Uformelt var det flere som tenkte i samme baner, og jeg fant ut at angorarestene etter høstluksushalsen ville være mer enn nok til ei lue.

Her er min versjon. Jeg brukte ca 35 gram Pickles Angora i fargen Hotty, som er hakket mørkere i virkeligheten. For å få den passe stor måtte jeg prøve meg litt frem, men kom til slutt frem til at 110 masker på pinne 3 ble passe. Den er ikke stram, men sitter godt, og er bittelitt baggy. Angoraen fra Pickles består av 70% angora, 20% nylon og 10% ull, det kan jeg leve med. Lua ble så fin at jeg har lyst til å beholde den selv, men den skal gis bort i julegave. Kanskje jeg må handle litt mer garn.

For tida er det mange diskusjoner rundt kopier av strikkeplagg, først Skappelgenseren, deretter Forbrydelsengenserne. Jeg mener at så lenge man ikke selger plagg og hevder å ha rett på designet så må det være greit å strikke sine egne versjoner, det er jo et stort kompliment til de som har designet lua, genseren eller hva det måtte være. Når det gjelder strikkede plagg blir det litt annerledes etter min mening, ettersom slike rulleluer som FWSS-lua har vært strikket (og designet) mange år før denne kom på markedet, det samme gjelder rillegensere a la Skappelgenseren, og stjernemønsteret på Forbrydelsengenseren har vært brukt  i islandsk og færøysk strikkedesign i lang tid. Likevel forstår jeg designerne som irriterer seg, selv om min indre bestemor sier at de burde sjekka kildene sine før de mener å ha enerett på noe som har vært produsert lenge før de kom på banen ;)

Her er forresten en morsom video i anledning designkranglingen

Nuvel. Det er fredag og jeg ser frem til en rolig helg, først middagsbesøk hos ei venninne i kveld med strikking og skravling, og i morgen date med samboeren.
God helg!


11 kommentarer:

  1. Ja slike huer strikka me når me gjekk på barneskulen. Men det var sikkert ikkje angora i den då. Kanskje eg skal prøve meg på ei no og :) Takk for antall masker og pinnar. Fin var den i allefall.

    SvarSlett
  2. Ja, herlighet, sånne luer har jeg flere av og de er ikke fra i år - tror ikke de er fra dette årtusenet engang;) Holder på med en hals i garnet du har brukt, så nå lurer jeg på om jeg skal spare grammene jeg trenger til lue. Takk for tips!

    SvarSlett
  3. En tro kopi av den mamma strikket til meg på barneskolen, ja. Samme farge, til og med...:-) Må nok gjøre en reprise!
    -og youtubeklippet lo jeg godt av, forresten, takk :-)

    SvarSlett
  4. Den var skikkelig lekker! Nå kan det godt være jeg kopierer deg altså!

    SvarSlett
  5. Fantastisk youtubevideo! Hihi!

    SvarSlett
  6. Lekker lue, tror jeg må lage en slik jeg også. :))
    Nei, hvem var først? Ikke godt å si, det der. Man bør vel egentlig ha bra god mage for å hevde seg først, i allefall på enkle og grunnleggende oppskrifter.
    Morsom youtubevideo! :)

    SvarSlett
  7. Kjempefin !!!:) kor langt strikka du før du begynte på felling? Digger bloggen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg målte dessverre ikke før jeg pakka den inn. Men jeg prøvde den på, den dekka godt over ører og opp til toppen av hodet, og så starta jeg fellinga.

      Slett
  8. Kjempefin lue som nok er strikket i flere tiår. Ja, slike luer strikket jeg i hopetall på 80-tallet. Vi rullet kanten mer opp når vi hadde den på, men om vi hadde brukt den med nedrullet kant hadde den vært kliss lik :) Brukte mye Mini Butterfly i slike, mohairgarn fra Sandnes.

    SvarSlett
  9. Hei
    Har prøvd meg på en slik lue selv, men fikk ikke til fellinga. Ble ikke fornøyd med sluttresultatet. Men Luen din ble jo kjempe fin! Du kunne ikke tenke deg å gi meg en liten oppskrift på hvordan du gikk frem ved felling?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har allerede pakker lua inn til jul, så jeg får ikke målt den, men det jeg har gjort er å strikke til lengden gikk godt opp på hodet (prøvde den underveis) og så felte jeg fire steder, annenhver omgang, til det stod igjen ca 10-12 masker. Så trakk jeg tråden gjennom de resterende maskene og festet den. De første omgangene av fellingen strikket jeg to omganger etter p ha felt, men det gjorde jeg bare to ganger tror jeg.

      Slett