Magebekledning

11/29/2012

Det er en kjent sak for gravide at ytterklær kan være en utfordring å finne, iallefall hvis en gjerne vil kunne kneppe dem. Jeg har en ullkåpe for gravide, kjøpt hos HM, men den er allerede blitt for trang over brystet. Er det noe jeg ikke takler, så er det trange, varme klær som gir pusteproblemer for en klaustrofob kakkelovn som meg. 

Derfor har jeg fått det for meg at jeg skal strikke meg en poncho. Ikke et halvt ullpledd tredd over hodet, men en lekker luksussak som kan brukes etter endt graviditet også.

Noen ganger har jeg det sånn (og jeg tror ikke jeg er alene om det) at jeg får det for meg at en viss type garn eller et visst mønster MÅ jeg ha, og jeg må ha det NÅ. Sånn var det i natt. Jeg har våkna utallige ganger og tenkt på ponchoen, jeg har drømt om både den og garnet hele natta(!) og i dag tidlig måtte jeg undersøke om garnpusheren hjemme muligens sender i posten, siden jeg har gavekort og kunne tenke meg å bruke det.

Bildet har jeg stjålet hos To Damer
Ponchoen er altså denne, fra Rauma Alpakka 9-heftet. Jeg fant også en veldig lik versjon av Lene Holme Samsøe, men den fins kun i et gammelt Alt om Håndarbejde (nr 10, 2011, dersom noen skulle ha det og vil selge det til meg :), og jeg syns de to er såpass like at jeg tror det er ett fett hvilken jeg strikker. 

Som vanlig har jeg planer om noen endringer, jeg vil forsøke å få den til å bli like lang foran og bak, bollemager trekker som kjent en del opp og ut, helt hvordan jeg skal få det til vet jeg ikke enda. Ponchoen er strikka sidelengs og sydd sammen etterpå. 
Garnet er Puno alpakka, et luksusgarn som jeg har strikket votter av tidligere, den gangen var jeg ikke helt overbevist om garnet, men nå er jeg det. Uvisst av hvilken grunn.
Det har jeg satt min nese opefter, som min danske mormor ville sagt. Det betyr at det skal jeg ha, koste hva det koste vil.

Hvis lokalpusheren min på Sørlandet ikke sender i posten får jeg dra ut på jakt her i Rogalandet, og krysse fingrene for at ikke all Punoen er gått med  Skappeldragsuget.

To be continued!

10 kommentarer:

  1. Oj, det var faktisk en veldig kul sak! Hehe, jeg er ikke så stor fan av ponchoer egentlig, men denne kunne tilogmed jeg tenkt meg å lage OG faktisk gå i ;) Og ja, jeg kjenner til problematikken vinter og graviditet. Uff, bodde i en parkas som kunne snøres inn( eller ut - helt ut tilslutt) rundt livet. Ble så lei av den at jeg ikke har brukt den siden :) Skulle hatt en sånn her poncho ;)

    Lykke til med strikkingen. Gleder meg til fortsettelsen

    SvarSlett
  2. Poncho er lurt i din tilstand! Det brukte jeg mye over åpen jakke når jeg skulle ha mitt desemberbarn. Lykke til med garnjakten!

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke gravid, men kjøpte meg allikevel en poncho i høst som jeg har brukt MASSE! Supert plagg, håper du får tak i garnet du skal ha og lykke til :-)

    SvarSlett
  4. Parkas er fantastisk når man er gravid og det er kaldt ute! Brukte min masse til novembergutten min! :-) jeg er en frostmark, og hadde nok ikke klart meg kun med poncho ;)

    SvarSlett
  5. Den der var nydelig! Den kunne eg faktisk tenka meg sjølv.

    SvarSlett
  6. Hei
    Vi prøver å komme i kontakt med deg ifm et hemmelig prosjekt i pickles' regi Kunne du mailet hallo@pickles.no?

    SvarSlett
  7. Det var en fin poncho!!! Skulle ønske jeg ogdå var flink og rask med strikkepinnene nå som klesutvalget krymper for hver dag som går;-) Lykke til med jobben! Ruthe

    SvarSlett
  8. Skal sjekke om jeg har bladet du jakter på i skuffen hjemme! Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, men jeg har fått tak i mønsteret allerede =)

      Slett
  9. I det heftet var det utrolig mye fint! Pomchoen var jo kjempekul. Jeg har aldri prøvd punogarnet jeg. Ellers er jeg vel som deg. Har skjønt at det ikke nytter å unngå garnshopping... Det var det ene målet jeg hadde for 2012, men jeg har vel aldri kjøpt så mye garn før. Best å aldri gå i den fella igjen ;)

    SvarSlett