Nytt år, nye muligheter

11/22/2012

Vel. Det er ikke 2013 riktig ennå, men tradisjonen tro melder jeg meg på et par alonger i forkant og tror at jeg skal klare å holde meg et helt år. 2012 var året for Stort og smått til liten og ny-along, der vi strikker plagg til baby fra 0-2 år. Denne har jeg klart å følge opp, med unntak av desember 2011 (den startet i oktober 2011 og varer ut året i år, såvidt jeg vet), som var kjørepose. Det har jeg jo bruk for nå, så det kan hende jeg klarer å fullføre med alle månedene. Samleinnlegg for 2011 og 2012 kommer senere.

Ellers meldte jeg meg på både VÅTT-along (ett par votter i måneden) og Topp-til-tå-along, og ramla av i januar 2012 på begge. Jeg har vel innsett at alonger som ikke har noen tydelig gevinst eller premie i enden ikke motiverer meg nok til å følge dem opp.

Men så ble jeg jo gravid. Og så innså jeg at alle garnpengene mine kommer til å gå til bleier og annet babystæsj neste år, og at jeg dette året har klart å bygge opp et solid garnlager som tar opp mye av plassen på soverommet. Noe må skje, og det er dette:




Jeg kunne ignorert alt jeg skrev over og bestemt meg for å kjøpe denne veska i ren fornektelse, men i stedet skal jeg gjøre et forsøk på å delta i to parallelle alonger:

DUGG- De Uformelles GarnlagerGreie, som går ut på å registrere alt garn som går ut av lageret, alt som kjøpes, alt som gis bort eller kastes, byttes bort/byttes til og alt som fås i gave. Målet er å ikke kjøpe, men å bruke opp mest mulig. Å dugge er allerede blitt et etablert begrep på forumet ;)

Sparealongen, som går ut på å spare et beløp per 50 gram garn (enkeltnøste) en strikker opp. Jeg har bestemt meg for 20 kr per 50 gram, og slår dermed to fluer i en smekk; flere penger til veskespareprosjektet, jeg får brukt mer garn fra lageret og frigjør mer plass til babystæsj.

Sparealongen starter offisielt 1.desember, jeg har tjuvstarta litt ved å putte på en hundrings i den innbruddssikre syltetøyglass-gaffateip-sparebøssa for å motivere meg selv litt. DUGG starter 1. januar 2013, så i romjula skal jeg veie alt garnet mitt og begynne å registrere. Jeg har også bestemt at hvis jeg får penger i gave har jeg lov til å putte dem på bøssa, jeg må bare holde beløpene fra hverandre på slutten av året.

Jeg er klar!

4 kommentarer:

  1. Sikke en god ide. Det må være den ultimative motivation til at strikker af lagergarn. Overvejer at følge dit eksempel.

    SvarSlett
  2. Uh, sparealongen er en vældigt god idé! Jeg synes jeg har været god til at strikke fra garnlageret i det forgangne år og nyder det faktisk meget, men det er jo genialt med opsparingsmotivation også! Jeg ønsker mig nemlig en Burberry trenchcoat... :)

    SvarSlett
  3. enedlig noen som forklarer hva DUGG er utenfor forumet.:)
    Hittil har jeg ike skjønt et DUGG!
    ( ja veit den var blaut......)
    knall veske!
    ingridm ( rav)

    SvarSlett