På pinnene

11/27/2012

På pinnene har jeg litt av hvert for tida. På bildet over ser dere en julegavelue, mottaker leser ikke bloggen så jeg kan trygt vise den frem. Fargen er lysere og mer støvete i virkeligheten. Mønsteret er mitt eget, 108 masker på pinne 3, ribbestrikk til ønsket lengde og så feller jeg fire steder 2.hver omgang til jeg har 10-12 masker igjen, drar tråden gjennom de resterende maskene og syr igjen. Jeg pleier ikke måle luene mine, men prøver dem på underveis, da kan jeg bestemme om jeg vil ha den baggy eller vanlig.

Acnekopigenseren min ble bare liggende, så jeg rakk den opp og begynte på nok en Featherweight, denne blir bra! Garnet er Madelinetosh Pashmina i fargen Pop Rocks, kjøpt hos Eat Sleep Knit. Her strikker jeg med pinne 4.5 istedet for 4 som mønsteret sier, så jeg har gått ut fra str. XS, og det ser ut til å passe fint. Planen er å strikke ermene først, på bildet har jeg nettopp delt av bol og ermer, og så ser jeg hvor langt jeg kommer med resten av garnet. Halskanten rundt trenger ikke være så bred, denne modellen er ypperlig til å slenge på seg over en singlet eller kortermet topp.

I tillegg så teststrikker jeg en hentebukse for Malsen og mor, garnet er Shetland Soft i fargen Forglemmegei og kan kjøpes hos dem. Den blir søt, og mønsteret er lett å følge.

Mitt eget hentesett begynner også å ta form, jeg er foreløpig ferdig med jakke, lue og sokker, og har begynt på bukse. Jakka er Mini av Else Schjellerup, og garnet er Nøstebarns totråds merinoull fra nettbutikken deres.

Innimellomstrikketøyet mitt er også en Featherweight, denne strikker jeg i diverse rester av tynn totrådsull, og den skal etter planen toves lett, derfor strikker jeg den større enn jeg trenger. Jeg har planer om at den skal bli lang og lett og fin å slenge på seg. 

Ellers har jeg et par julegaver igjen som skal strikkes, heldigvis bare småplagg, men det tar tid. Foreløpig prioriterer jeg dem og teststrikkingen, og så kan jeg kose meg med jakker til meg selv. Hentesettet innbiller jeg meg at jeg har god tid på, dessuten er jeg litt lei naturhvit ull på pinne 2.5 nå. 

I kveld skal jeg på strikkekafé hos venninna mi som jeg skrev om tidligere, hun har startet God som ull, en liten garnbutikk som holder til hos SPAgetti frisør i Hinnasvingene, for de lokalkjente.  Nettbutikken er på vei :)
Hun holder åpent lørdager fra 10-16, og så er det strikkekafé hver tirsdag frem mot jul fra 18-21. Det var skikkelig koselig sist gang, mange kjente og mange ukjente. Anbefales!





7 kommentarer:

  1. Mye fint du strikker på.
    Gleder meg til å se den stripete jakka di ferdig :)

    SvarSlett
  2. Så mye fint du har på pinnene! Sikkert ekstra koslig å strikke hentesett, for en nydelig farge på buksen.
    Jakken du strikker ser forresten ut til å kunne bli en sånn supergod favoritt! Gleder meg til å se mer! :))

    SvarSlett
  3. Ååå, så mye fint! Og så mange fine farger:) Skikkelig inspirerende!

    SvarSlett
  4. Wow, masse spennande! Eg har og mangen ting på ulike pinnar. Men kva heiter det som nøste er på ? Bilde nr.2?
    Praktisk må det vere! Det er litt kjedeleg med nøster som trillar langt. Koseleg med strikkecafe! Kos deg-og ei fin veke til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den dingsen du ser er en garnfidus, den kan bestilles hos Geilsk.dk, og det kommer akkurat innenfor tollgrensa =) jeg bruker min hele tida.

      Slett
  5. Hei hei! Så utrolig mye flott du har på pinnene! Var kjekt å treffe deg på God som Ull strikkekafe forrige tirsdag. Jeg hadde ikke mulighet til å komme i forgårs, men er snart klar igjen. Må se å få ferdig det teppet mitt:) Ann Kristin fortalte at du hadde denne bloggen, som jeg allerede kjenner godt til, så måtte jo inn å legge igjen en liten kommentar:) Klem fra Siren (Hekta på strikk)

    SvarSlett