Sjøsprøytjakke

11/18/2012



Ei venninne av meg har startet garnbutikk i det små, hun holder til i en frisørsalong her i Stavanger og skal snart åpne nettbutikken sin. Selvfølgelig måtte jeg ut og se, og der var det mye lekkert garn. Blant annet hadde hun tatt inn et fint sokkegarn, Boundless Sockie Maki, fra Play at Life. Jeg skal legge ut link når butikken er oppe og går.
Jeg fikk med meg 100 gram hjem, og litt over 50 av dem ble til denne lille saken.


Mønsteret heter Garter Stitch Baby Kimono, og er forholdsvis enkelt å strikke. Dessverre er det ikke særlig godt skrevet, men det gikk greit å følge likevel. Jeg har endret litt på mønsteret og strikket i-cordkant rundt hals og bol istedet for rillekant rundt halsåpningen. Teknikken heter applied i-cord og en enkel fremgangsmåte kan beskrives sånn:

Legg opp 3 masker på en strømpepinne. Strikk 2 m, løft den siste m over på den andre pinnen. Plukk opp og strikk 1 m der du vil at icordkanten skal begynne i strikketøyet, løft den løse m over den strikkede m og strikk de 2 siste m på pinnen. Gjenta.

Det er ikke vanskelig, men tar litt tid. Jeg syns det er en fin avslutning på små plagg, jeg har også strikket icordsnorer inni jakka til knyting.



11 kommentarer:

  1. Tenk å starte egen garnbutikk, det må da være drømme jobben. Alle lykkeønskninger til venninnen din! :)

    SvarSlett
  2. Kjempefin jakke - og spennende med ny butikk i byen :) Enig i at det må være drøm...

    SvarSlett
  3. Kjempe fin jakke. Og dei fargane var berre so fine.

    SvarSlett
  4. Så flott jakke du har strikket! Så spennende med venninne som starter garnbutikk, skal si at slikt trenger vi her i byen! Ha en fin, fin uke hos deg, lenge siden jeg har sett deg rundt vannet forresten, vi var heldige og fikk en god tur mellom haglbygene, men lille prinsen klarte å falle i en gjørmepytt og ble våt fra topp til tå ;-)

    SvarSlett
  5. Så søt jakke! Fargenyansene i det garnet var fine! Gleder meg til å se innom garnbutikken når du legger ut link :)

    SvarSlett
  6. Flotte fargegradieringer i garnet! Og påstrikket icord er superfint som avslutning.

    SvarSlett
  7. Flott jakke! Og fargene var helt nydelige, og gjorde seg godt i jakken med de fargeskiftene.

    SvarSlett
  8. Fantastiske farger i det garnet. Og jeg er en svoren icord-fan! finfin søndag til deg. Håper formen holder seg bra!

    SvarSlett
  9. Nydelig!! Fargen var knallfin.

    SvarSlett
  10. Er det salongen i enden av hinnasvingene? Kjørte forbi sist uke og ble nyskjerrig på skiltet utforbi som sa de hadde fått inn garn ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det stemmer! Hun som driver den, Anne Kristin, har åpent hver lørdag fra 10-16 og tirsdager frem mot jul er det strikkekafé fra kl. 18. Mye fint garn og koselig dame =)

      Slett