Garn og sånn

12/04/2012

Nå var det jo sånn at jeg ikke skulle kjøpe mer garn. Etter nyttår, vel og merke. Hva gjør så en hamster med sans for å ha utstyret i orden? Kjøper mer, selvfølgelig. Strikkenett har salg på Drops alpakka ut året, men det var fint lite av den fibertypen som havnet i handlekurven min. På bildet er et monsternøste av typen Hooked Zpagetti, garn lagd av resirkulerte bomullsklær, og jeg kjøpte likegodt to nøster a 400 gram. De er tiltenkt Puff Daddy som jeg aldri ble helt komfortabel med, verken første eller andre gang jeg lagde trekk til den. Alle gode ting er tre, så jeg satser på at en antrasittgrå bomullspuff får bli i stua for godt.

Elizabeth Zimmermann sa "always buy a sweater´s worth of yarn", og det er jeg helt enig i. Det bør alltid befinne seg nok garn til en hel genser eller jakke i et garnlager med respekt for seg selv. Dermed heiv jeg en kilo Alaska med i handlekurven, mens jeg først var i gang. Det er jo viktig å få uttelling for portoen også. Garnet blir liggende i lageret, jeg strikker nemlig ikke genser til samboeren før vi er forlovet eller gift, så han får pent vente (eller ut og handle edle steiner).

I tillegg til gensergarnet og puffegarnet havnet det litt refleksgarn i kurven, det skal bli til en stripete neon/refleks/kajakklue i gult og grått til nevnte samboer. Et par nøster Karisma ble med, de er allerede transformert til et par julegavesokker, og et par nøster Merino Extra Fine har blitt til ei julegavelue.
Fornuftige kjøp, eller hva? Jeg har iallefall tenkt litt og innsett at jeg nok ikke kommer til å klare å slutte å handle garn, hvor mye jeg enn vil. Dermed dropper jeg DUGGinga neste år, men fortsetter med sparing per strikkede garnnøste. Kanskje gjør tanken på den fine veska det litt lettere å droppe impulskjøpene også.


3 kommentarer:

  1. Alltid deilig med litt garnkjøp. Og jeg digger logikken din overfor samboer - baby kan du få, men genser DA må det glitter på bordet først ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, sånn har jeg ikke tenkt på det før. Men ja, glitteret må på fingeren før genseren flyr av pinnene. Litt overtro må man ha.

      Slett
  2. Knis- smart det med giftinga. Trur eg skal slå i bordet med det samme her. ( Sjølv om det er votter min kjære vil ha-ikkje genser)
    Eg blei inspiret av deg og har meldt meg på sparinga på uformelt-smart! Ha ein fin dag vidare:)

    SvarSlett