God julekrans

12/11/2012

Endelig har jeg fått meg en fin julekrans! Denne har jeg siklet etter siden Pickles publiserte fremgangsmåten sin for et par år tilbake.
Jeg valgte latsabbmetoden og har limt fast ullkulene med limpistol fremfor å sy dem, slik det står i oppskriften.

Jeg syns den ble kjempefin, den skal få henge på veggen ved peisen. 
Her er en liten forklaring på hvordan jeg gjorde det:

God julekrans-latsabbmetoden
Materialer: Ullkuler (jeg kjøpte hos Søstrene Grene, de har tipakninger i ulike farger og nyanser. Dette er de største kulene, men det fins mindre også). Til min krans gikk det med ca 500 kuler.
Krans (i halm, isopor eller liknende), jeg vet ikke hva diameteren er på min, men den er ganske stor.
Limpistol og mye lim

Jeg begynte med å helle alle kulene i en stor bolle. Først hadde jeg riktignok fargesortert dem, for sånt liker jeg, men det hjalp ingenting siden jeg ikke hadde likt antall kuler av hver farge. Dermed var det bedre å plukke tilfeldig og prøve å fordele fargene godt utover. Kransen la jeg på bordet og så begynte jeg med å lime en sirkel av kuler midt oppå, rundt hele kransen. Deretter fortsatte jeg nedover mot midten, og så nedover mot utsiden. For å få kulene til å sitte så tett som mulig måtte jeg dytte litt på dem og holde noen av dem fast mens limet tørka. Da den ene sida av kransen var dekka, lå den til tørk ca 10 minutter og så snudde jeg den og fortsatte å lime kuler fra midten og utover. På slutten ble det mye dytting og holding, men det ble bra til slutt. Limpistolen lager mye limtråder, disse plukket jeg bort underveis, det samme med halmen som datt av kransen. Ferdig!


15 kommentarer:

  1. Superfin krans! Har nettopp hatt juleverksted og laget gryteunderlag av disse kulene. Spørs om jeg må en runde til hos Søstrene Grene og handle inn til julekrans også ;-)

    Fin førjulstid!
    Hilsen Ina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Gryteunderlag blir sikkert kjempefint, det og. God førjulstid til deg!

      Slett
  2. Nydelig! Fargerik og flott! Og takker for fremgangsmåte, jeg er og litt lat...

    SvarSlett
  3. Utrolig fin krans:) Neste år skal jeg lage denne:) Takk:)
    Trine:)

    SvarSlett
  4. Knallfint! :D kanskje det hadde vært noe å lage en krans av små garnnøster, for oss strikkefrelste...? Du har en veldig fin blogg og lager veldig mye fint :)

    SvarSlett
  5. Kjempe søt! Skal innom søstrene og sjå!

    SvarSlett
  6. THis is absolutely so great!

    SvarSlett
  7. Råfin! Hoi, for en tålmodighet du har. Beundringsverdig. Men absolutt verdt det, for den ble skikkelig fin.

    Bare en ting jeg lurer på: har du kommet over store poser med ullkuler på søstrene G.? For jeg har nemlig bare sett sånne små poser med 9-10 stykker i, og for å få nok til en krans må man jo nærmest kjøpe hele butikken, hehe...

    Godt jobba!

    SvarSlett
  8. Nu blev jag kär!

    Sååå fin, nu vet jag vad jag ska använda mina kulor till :)
    Jag köpte mig en hel hög igår på søstrene grene,bara för att dem gjorda mig så glad.
    Så flink du är :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det =) lykke til med prosjektet, det er enklere enn du tror.

      Slett
  9. Hei,
    gledet meg over den flotte julekransen og måtte innom Søstrene Grene for å se på fargene IRL - dette blir kanskje et prosjekt også her...

    Men, det viktiste, Missoni-teppet - hva ble strl. på det ferdige teppet - dette smaker også av et prosjekt på sikt, når bare ett og et halvt annet teppe i havskummønster er ferdige!

    Mvh Eli

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt! Det var et morsomt prosjekt. Jeg har ikke målt Missoniteppet, men inne på Ravelrysiden min kan du finne flere detaljer om endringene jeg gjorde i mønsteret. Teppet dekker ca halvannen voksen person, samboeren min har det over dyna om natta og det dekker hele, så sånn omtrent litt bredere enn ei dyne, og bittelitt kortere, vil jeg tro at det ble til slutt. Det var utrolig kjekt å strikke, om enn litt tungt på slutten.

      Slett
  10. Nydelig krans :) Så fargeglad og kjekk. Men tror ikke jeg har tålmodighet nok til å lime så mange kuler..

    SvarSlett