På pinnene

12/14/2012


I det siste har det blitt litt julegavestrikking (og bretting av stjerner og liming av ullkuler og pakking av gaver og konfektlaging og og og), men innimellom har jeg kost meg med å strikke noen pinner på ponchoen min. Garnet kom i posten fra snille Solveig på Karmin garn og gaver i Kristiansand, jeg hadde et gavekort å bruke og fikk super service.

Puno har jeg strikka med før, et par votter som er blitt mye brukt. Den gangen var jeg ikke helt fornøyd med garnet, jeg vet ikke helt hvorfor- tror jeg var inne i en periode der kun ren, tynn ull var det beste. Nå derimot koser jeg meg med det myke og fluffy, og gleder meg til ponchoen blir ferdig- det er nemlig kaldt her i Stavanger med såkalt snøkaos (vanlig vinter, vil jeg påstå, men der jeg kommer fra er vi vant med litt mer snø enn dette) for en bollemage som ikke har jakker som passer. Vel vil den kanskje ikke sitte så pent akkurat disse månedene, men det er ikke så viktig- den kan brukes seinere også.


På bildet har jeg kommet litt over halvveis, ponchoen strikkes fra erme til erme, frem og tilbake over forstykke og bakstykke, og den ribbestrikka delen blir midt foran. Egentlig skal det strikkes ribb bak også, men jeg vil ha den glattstrikka for å få ponchoen litt lengre bak. Jeg gikk opp en pinnestørrelse på mønsteret også, Puno på pinne 5 ble for tett og dødt, så bolen strikkes på pinne 6 (ribben på ermene ble strikket på pinne 5 riktignok, men da jeg begynte på glattstrikken ble det ikke bra). Ribbefeltet på midten strikker jeg med pinne 7 for å få ponchoen til å falle pent over magen, jeg vil ikke at den kryper oppover midt på. Håper å bli ferdig med denne i løpet av helga, vi har nemlig planer om å bake pepperkaker og ellers ikke gjøre noen verdens ting, kanskje blir det noen julefilmer (og en synstest lørdag, jeg har nemlig bestilt briller) og da må det jo strikkes. Dessuten er det meldt snøstorm, så det passer fint med strikkemaraton. I kveld blir det pinnekjøtt-første gang jeg lager det, så jeg er spent.

God førjulshelg til alle der ute!

5 kommentarer:

  1. Deiig gråfarge med "spill" i, akkurat slik man vil ha - detta blir bra =))

    SvarSlett
  2. Blir spennende å se når den er ferdig! Spent på ribbefeltet foran hvordan det blir, for enig med deg at det ser litt rart ut (og sikkert er upraktisk) når det kryper opp sånn. Kos deg med strikking i snøstormen..

    SvarSlett
  3. Så morsomt med ponchostrikk i Puno! Ser fint ut!
    Jeg holder faktisk på å planlegge en grå poncho i Puno -
    men har ikke landet på mønster enda, men tanken er i allfall ganske klar...
    Spent på å se din ferdig :O)

    SvarSlett
  4. Hei frk. Snupp - har du sett at du er på Babokatoriums FB-side i dag?
    http://www.facebook.com/babukatorium

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  5. Så lurt å droppe ribben bak. Jeg roter masse med hva som er frem og bak på min og tror den vil falle penere bak uten ribben. Gled deg til den blir ferdig.

    SvarSlett