Cinder Block Socks

1/08/2013


Cinder Block Socks designet av Anne Hanson er årets første ferdige strikkeprosjekt. Disse var utrolig kjekke å strikke, lettfattelig og godt skrevet mønster. Sokkene er strikket til samboeren, de ble ca str. 44.

Jeg har brukt Wollmeise Twin (80% merinoull, 20% nylon) i fargen Grasshupfer, fra serien We´re different. Jeg har ikke veid dem ennå, men regner med at det gikk med ca 110-120 gram av 150grams hespelen jeg hadde liggende. Garnet har jeg et elsk-hat-forhold til. Det er nemlig ikke så godt å strikke av, det kjennes ut som bomull, og så er det veldig glatt. Men sokkene blir fantastisk gode og fine, og fargeutvalget er topp. Jeg har bestilt et par hespler til, de er tiltenkt sokker de også. Mange syns at dette garnet er for eksklusivt til å brukes til sokker, siden prisen er nokså høy, men jeg syns ikke det. Hesplene blir bare liggende og støve hvis jeg ikke bruker dem, og sokkene holder godt i bruk så lenge de håndvaskes.

Et par små endringer i mønsteret ble det, hælen som stod beskrevet fikk jeg ikke til fint, så jeg strikket min egen versjon av forsterka hæl:

1. pinne (fra rettsida): Rett
2.pinne(fra vrangsida): Løft 1 m løst av, 1 rett ut pinnen

I tillegg strikka jeg bare tåa sånn som jeg pleier, ved å felle hver 2. omg i hver side til jeg har ca 24 masker igjen til sammen. Deretter setter jeg 12 og 12 masker over på to pinner og strikker dem sammen fra vrangsida med tre pinner (3 needle bind-off).

Jeg er godt fornøyd med disse sokkene, fargen var vanskelig å få frem, den er bittelitt dypere i virkeligheten. Tusen takk for alle de fine kommentarene om ponchoen i forrige innlegg, den skal overtas av mamma og jeg får nytt garn til en smalere og litt kortere versjon til meg selv. 



7 kommentarer:

  1. Ah, det va en utruli fresh farge og flotte sokker, heldige samboeren sin! :-) strikker du begge samtidig på rundpinne? Har ikke testet det ut enda, det får bli et prosjekt snart. :-)

    SvarSlett
  2. For noen knakende fine sokker! Knallfarge :))

    SvarSlett
  3. Så tøffe!! Utrolig kult mønster og flott farge :)

    SvarSlett
  4. Stilige lester! :D Sprek farge!

    SvarSlett
  5. Flotte sokker og lækker farve :)

    SvarSlett
  6. mimouna1/09/2013

    Wow, elsker fargen! Og det er jo absolutt opp til deg selv hva du vil bruke garnet til. Sokker er uendelig mye bedre enn nedstøvete hesper som bare ruges på. De blir jo brukt!

    SvarSlett
  7. Så kule sokker! Ikke ofte jeg får lyst til å strikke sokker, men disse så kjekke ut!

    SvarSlett