Fjærlett II

1/28/2013

Den fjærlette jakka mi, nr to i rekka, er ferdig. Et kjapt og deilig stykke strikk, på pinne 4.5 med fløyelsmykt garn. Mønsteret, Featherweight, sier vel egentlig pinne 3.5-4, men jeg ville ha litt tykkere garn enn oppgitt, dermed strikket jeg ut fra maskeantallet til XS og bare prøvde underveis derfra. Dere får servert et typisk bilde fra hverdagen min for tida, med bollemage i pysjbukser og høyt hår (derav kutt ved halsen), og babyseng i bakgrunnen som brukes til oppbevaring av ting og tang som etterhvert skal plasseres. Bedre bilder kommer nok til våren eller deromkring.


Garnet jeg har brukt er Madelinetosh Pashmina, et deilig merino/silke/kasjmirgarn, og fargen heter Pop Rocks. Den er vanskelig å fange med kamera (og særlig med iPhonekamera), men er mer knall- og kald rosa i virkeligheten enn på bildene. Det gikk med 3 hespler (300 gram) til jakka, og den henger fint, det er et nokså tungt garn. Det kan tenkes at den blir litt for vid om et års tid, da tenker jeg at det går an å hekle langs halskanten inni for at den skal sitte litt bedre.

Featherweight er et deilig jakkemønster, det passer like bra året rundt å slenge på seg en lett og lun jakke. Den første jeg strikka var i silkeull fra Duo, så den er lettere og luftigere enn denne. Det blir nok ikke siste gangen jeg strikker den, kanskje jeg for en gangs skyld skulle kjøpe originalgarn (Malabrigo Lace eller Tern fra Quince &co) og følge mønsteret? 

I mellomtida strikker jeg videre på On the road-jakka til kjæresten og noen lapper på teppet her og der. God uke til alle!


9 kommentarer:

  1. Flott jakke og flott mage :-) lykke til :) du har mye og glede deg til :)

    SvarSlett
  2. Nydelig jakke! Den kledde magen din, og det fine er jo at den kan brukes uten mage også :)

    SvarSlett
  3. Lekker jakke til fin fin mage! :-)

    SvarSlett
  4. Denne jakka var veldig fin!

    SvarSlett
  5. Sånn vil jeg også ha! Kjempefin :)

    SvarSlett
  6. Så deilig cardigan - fin farge og virkelig flott mage!! PS digger babyteppe - ja selv om jeg kan se at det er litt kjedelig å strikke i lengden - men flott idé!! Ha en fin helg.

    SvarSlett
  7. Hei! Takk for kommentar på bloggen min! Og for en nydelig jakke du har laget. Den så ut til å passe til både olabukser og kjoler, sikkert noe du blir fornøyd med. Til smokksnorene jeg har laget har jeg kjøpt klips på stoff og stil og o-ringer (egentlig pakninger til bil) fra Biltema, i største str er de perfekt rundt smokkene, og mye billigere enn de ekte smokkringene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, og takk for hjelpen med klipsene! Da skal jeg innom Stoff og stil når de åpner her i byen, ikke så lenge til.

      Slett