Nøstebarndress #6

1/31/2013

Nøstebarndress (mønster fra Strikk til nøstebarn-boka) er ferdig, og denne gikk raskt å strikke.
Ikke så mye nytt å fortelle om disse dressene, bortsett fra at jeg som vanlig har lagt til en del cm på lengden for å få den til å vare litt lengre. Jeg strikket den også rundt og rundt og klippet opp etterpå, i tillegg strikket jeg vertikal ribbekant denne gangen. Det syns ikke så godt i virkeligheten, men på bildet er det tydelig at jeg har bomma godt på stripene på bærestykket. I tillegg tulla jeg med ribben så den ble litt bølgete, og kilen mellom bena ble sydd sammen litt snodig. Ikke min fineste versjon, med andre ord. Jeg orker ikke gjøre noe med det, den får stå sin prøve som sove-og-barnehagedress etterhvert.

Garnforbruket er jeg imidlertid fornøyd med, jeg rakk opp ei stripete jakke som aldri ble helt som den skulle, og fikk dermed mange små baller restegarn. De blå og grønne tonene ble (nesten) helt oppbrukt i dressen, og sammen med lys grå ble det en fin effekt. Fargene er noe dusere i virkeligheten. Jeg har brukt New Zealand Lammeuld (lys grå), Blackhill Højlandsgarn (lys blå) og Shetland Soft (blågrønn og turkis)-alle tilnærmet lik tynn ull. De resterende garnballene fra jakka går i rosa, rødt og oransje, og skal med tiden bli en dress de også, til en annen mottaker. Det blir en stund til kjenner jeg, etter en sånn dress trenger jeg alltid en pause-de er ikke spesielt morsomme å strikke, men blir godt brukt og da er det jo verdt arbeidet.

Jeg hadde jo en plan om å komme i gang med barnehagegarderobe og sokkestrikking i år, dette blir første bidrag til barnehagebekledningen. Sokkene er også i gang, jeg har et mål om å strikke et par i måneden, det gjenstår å se om jeg klarer det. Nok sokkegarn har jeg iallefall.

I mellomtida koser jeg meg med den fine jakka til kjæresten, skal sette ermene inn på bolen i skrivende stund. Lappene på regnbueteppet er fryktelig kjedelige å strikke, men det blir en her og en der, satser på å bli ferdig før knøttet kommer. 

God strikking!




11 kommentarer:

  1. Kjempesøt dress! Bra å få brukt garn om igjen om det ikke funket første gang, og det er mange "skjønnhetsfeil" som ikke er så synlige lenger når de blir kledd på en aktiv liten kar :)

    SvarSlett
  2. SÅ FLOTT DRESS! Det blir en skikkelig liten ull prins du får! Ha en fin ettermiddag hos deg!

    SvarSlett
  3. Utrolig fin dress. Små skjønnhetsfeil er bare sjarmerende når det er håndstrikket

    SvarSlett
  4. Hatten av for deg som har strikket så mange dresser! Den ble fin i "restegarn"! Min lille sønn må klare seg uten hjemmestrikket dress, det er i grunn en skam. Skomakerens barn og så videre...

    SvarSlett
  5. Ingen som legger mere til litt skjønnhetsfeil. Poenget er at disse dressene er helt geniale for småttiser - både i vogn og under dressen!

    SvarSlett
  6. Dressen har iallefall sin egen sjarm, det er sikkert og visst ;) Satt faktisk i går å vurderte å bestille New Zealand lammeull, hvordan synes du garnet er? Og hvor bruker du å kjøpe det? Hehe, mas her nå! God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var diplomatisk skrevet ;) den får blir som den er, det er jo et bruksplagg i hovedsak. Jeg liker godt lammeulla, den er god i bruk og drøy, selv om kvaliteten nok ikke kan måle seg helt med f eks nøstebarns totrådsull. Jeg har pleid å kjøpe hos 123knit.com, men nå har ei venninne starta garnbutikk her i byen og da handler jeg hos henne, hun har nettbutikk på gang også, den heter God som Ull og åpner veldig snart.

      Slett
  7. Disse dressene er så utrolig godt likt av de små. ;) Syns den ble sjarmerende jeg. ;)

    SvarSlett
  8. Cute colors! They look great together!

    www.goodbadandfab.com
    personal style and fashion musings of a LA fashion lawyer living life in the fab lane

    SvarSlett
  9. Hei :) Jeg tenkte å prøve å strikke sånne dresser i julegaver til tantebarna mine. Skal ut og kjøpe oppskriftsboka til uka. Vet du hvor stor den største størrelsen på denne er? Hvor legger du på ekstra lengde? I beina eller på midtstykket (mage/rygg)? Jeg har sett at flere kommenterer at modellen er litt smal i bein og armer. Synes du det? Vet du om man kan bruke babyulla fra sparkjøp i denne, eller blir det helt feil type garn i en sånn dress?

    SvarSlett