På pinnene

1/16/2013


Etter å endelig å ha blitt ferdig med å strikke hettejakka til kjæresten, den knallrosa Featherweightjakka til meg selv og hentesettet til knøttet, innså jeg at jeg var tom for prosjekter på pinnene. Vel mangler det en glidelås i hettejakka, og fotografering av alle tre prosjektene, men de er ferdig strikkede, tråder er festet og knapper er sydd i. Pinner uten garn på er en sjelden affære hos meg, så jeg bestemte meg for å rydde opp litt i kurver og kasser for å se hva som dukket opp.

Mine bange anelser om glemte UFOer ble bekreftet da jakka på bildet over kom frem i lyset. Det startet som en god idé om å få brukt opp rester av tynn ull på nok ei jakke (Featherweight igjen) til meg selv, men strikket på tykkere pinner, rundt og rundt, så jeg kunne klippe opp til slutt og tove den litt. Den har blitt liggende av tre grunner; jeg ble ikke helt fortrolig med fargene, den så ut til å bli for stor tross planer om toving (de som kjenner meg vet at toveprosjektene mine sjelden lykkes) og i tillegg var den dørgende kjedelig å strikke. Dermed ble det opprekking, og jeg sitter igjen med enda flere små rester tynn ull enn jeg hadde. 

Noen av dem er allerede omsatt i det eneste strikketøyet jeg har på pinnene nå (det varer ikke lenge), nemlig en nøstebarndress str. 6-12 mnd til knøttet. Med ekstra lengde på ermer, bol og bein håper jeg den kan vare inn i barnehagens første år også. På bildet er fargene skarpere enn i virkeligheten, jeg har ennå ikke fått fikset speilreflekskameraet mitt og tar latskapsbilder med iPhone i stedet. Garnet er iallefall New Zealand Lammeull (den lyseste grå) som hovedfarge, stripefargene er øverst fra venstre Shetland Soft (Grønn fauna), Shetland Soft (Isfugl), og Blackhill Højlandsgarn (Blå rullesten). Jeg strikker på lykke og fromme, tar en og en liten garnball og strikker til den er tom, til nå har det matchet overraskende bra. To ermer er ferdige, og første bein er på pinnene.

Etter å ha innsett at to av de største Kassett-eskene fra Ikea ikke lengre var nok til å romme mitt elskede lager av tynn ull, har jeg funnet frem nok en kasse og fylt opp den også. Bildet viser samlingen i all sin prakt, fra svart/grått/hvitt/beige øverst via ROGGBIF til burgunder nederst. De rødfargede nøstene og hesplene nede i bildet er egentlig fuksiafargede og mørk rosa. Jeg ser jo at lageret har vokst siden forrige oppdatering, men syns fremdeles at det mangler litt her og der. 

På babyfronten begynner vi å bli klare- kjæresten og en kompis var utskremt til Ikea med lang handleliste i går, så nå er det montering av diverse skap, nattbord og stellebord som venter. Etter det mangler bare en ny madrass til senga, å pakke sykehusbagen og å kjøpe inn bleier og denslags. Det burde vi klare de siste 9 ukene!

God strikking i kulda!



8 kommentarer:

  1. Herlige strikketøy og DEILIKT garn!
    Godt med hva som er gjort da er d bare å strikke og ruge ferdig-KOS deg max ;)

    Klem Vibbedille ;))

    SvarSlett
  2. Det er så deilig... jeg kan si: "HA FERDIG".
    Jeg ønsker deg skjønn forhåndsglede til "ha ferdig"
    og mange gleder med strikke. Klem Viola

    SvarSlett
  3. Jeg synes rigtig godt om farveskiftet i din Nøstebarndress :))

    SvarSlett
  4. Anonym1/16/2013

    Aner jeg en nydelig gulfarge et stykke ut i rekken? Hvilket merke er det, er på utkikk etter noe sånt..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør du, dette er Nøstebarn sin totrådsull. Varm og fin gul. Er du på utkikk etter mer sitrongul/neongul har Bånsull en helt fantastisk farge (Askeladen merinould)

      Slett
    2. Anonym1/18/2013

      Takk! Da skal jeg se hva jeg finner :-)

      Slett
  5. Koselig oppdatering :o)
    Mye fint garn du har der,
    Og dressen likte jeg kjempegodt, kjempefine farger!

    SvarSlett
  6. For ei herlig samling med garn! Kos deg.

    SvarSlett