På pinnene

1/27/2013


Noen lapper har det blitt siden forrige innlegg, og jeg syns det blir kult! Likevel er det noe som ikke stemmer helt i forhold til hva jeg så for meg, derfor blir teppet heller et babysengeteppe enn et sofateppe. Kombinasjonen regnbue-Kauni og lys grå er veldig fin i striper, men regnbue-Kauni helt alene blir litt mye, uttrykket ble litt for mye husflid og litt for lite grafisk. Men som et lite teppe til baby eller barn syns jeg det funker. Dessuten er det kjedelig å strikke lapper.
Hvordan jeg skal sette det sammen og hvor mange lapper som trengs har jeg ikke bestemt meg for ennå, har foreløpig brukt mindre enn et halvt nøste av regnbuen og nettopp begynt på nøste nr to av det grå, så det blir et lett og luftig teppe.

On the road (Kerouac)-jakka vokser stadig, jeg hadde trodd at denne skulle bli dørgende kjedelig å strikke, men kombinasjonen av det lette garnet på pinne 4.5 og den lekre fargen gjør at jeg ikke har gått lei foreløpig. Mønsteret ble mer et utgangspunkt for denne, jeg gidder verken å strikke bol i tre deler eller å strikke ermer som skal settes i etterpå. Raglan og rundstrikking er tingen! Det eneste jeg tenker å beholde fra originalmønsteret foruten maskeantall tilpasset mindre pinner og tynnere garn, er knappestolpene, og muligens halsfellingen til v-hals, den starter jeg på når raglanfellingen begynner. Jeg har kommet ca 25 cm opp på bolen, den skal måle 45 cm før raglan starter, så får jeg se om det er langt nok til min langryggede kjæresten.

     Bildet har jeg lånt hos 123knit.com
Litt nytt garn har jeg fått i hus, en tur ut på God som ull i går for å skaffe et ekstra nøste til kjærestejakka resulterte i litt mer tynn ull til lageret. New Zealand Lammeuld i fargen Antracit har jeg sett på lenge, og snille AK hadde lagt av seks hespler til meg. Dermed blir det en Tinder designet av Jared Flood til meg selv i dobbelt garn. Denne blir det også noen modifikasjoner på, mer om det seinere.

Før den tid starter jeg nok på enda en tværstrikket poncho, mammas ble så fin og garnet kom i forgårs (en hakket mørkere grå denne gangen, fargen heter koks), jeg planlegger en kortere, smalere versjon med lengre ermer som passer bedre til meg. Dessuten må jeg psyke meg opp til å nøste opp hesplene til Tinderjakka, ingenting er så kjedelig som det. Har som vanlig mange strikkeplaner, men prøver å begrense oppstart av prosjekter, syns jeg var så flink som klarte å ferdigstille så mye på en gang!

God strikkesøndag til alle der ute, her skal jeg re opp babysenga og rydde litt, ellers blir det bare avslapning med god søndagsmiddag, filmer og strikketøy.

10 kommentarer:

  1. Det teppet blir lekkert! Jeg liker tydeligvis husflid;) Liker også så godt kjønnsnøytrale ting til de små - det fins nok babyfargede tepper som det er. Da jeg trilla vogn, brukte jeg et bestemorteppe Bestemor hadde hekla i spreke farger og med svart sammenføyning som vognteppe, og fikk mange fine kommentarer på det:)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Her går det unna-gunnar! Skal si du er rask med pinnene! Og du får meg til å innse at kanskje mannebeina her i huset også burde fått seg noe strikket :/

    SvarSlett
  3. Du er produktiv altså! fint garn du har kjøpt også :O)
    Mye fristelser der ute. Skal også strikke meg poncho snart, venter på den rette - på en måte. Skal strikke i puno.
    Teppet ditt vokser og blir fint! Det samme med den lille i magen vel :O)
    spennende!
    Takk for tips om strikke-matte-app, det høres ut som noe midt i blinken for meg, haha..... skal definitivt prøve meg på den!
    Kos deg med prosjektene dine!!
    Nina

    SvarSlett
  4. Så mye fint du har på gang! Spennende! :)

    SvarSlett
  5. Gleder meg til å se alt dette ferdig, her blir det myyyye fint! Likte lappeteppet kjempegodt, men ser at det nok kan bli finest i litt "små porsjoner".

    SvarSlett
  6. Nydelig teppe! Ser ikke Husflidsaktig ut i det hele tatt, dette blir en fin fargeklatt til babytilbehøret :)

    SvarSlett
  7. Oi, det var mange planer og prosjekter på en gang! (ikke det at det høres ukjent ut...). Synes lappene til teppet ser kjempefine ut Ü

    SvarSlett
  8. Nydelige ting du holder på med nå. Og som babyteppe blir det jo helt knall. Jeg liker det godt - og synes absolutt det blir grafisk! Gleder meg til å se alt ferdig :-)

    SvarSlett
  9. Teppet blir kjempefint! Liker fargene og kombinasjonen med grå veldig godt :)

    SvarSlett
  10. Syns ikke det var husflid over det i det hele tatt! (regner med du legger det samme i det begrepet som jeg legger i "fotformsko" ;-) Det ble veldig fint, det grå balanserte det fargerike veldig elegant.

    SvarSlett