Regnbueteppe på vei

1/24/2013

Det der med å holde seg monogam i strikkeprosjektene varte ikke lenge. Jeg har lenge sett behovet for flere tepper i sofaen, ettersom Missoniteppet permanent har flytta inn i senga, oppå dyna til min frysepinn av en samboer. Etter at jeg så denne fine puta på Ravelry strikket av thislazylady fant jeg en god grunn til å få brukt opp litt Kauni fra lageret. Det er for tida salg hos Spar Kjøp, og jeg fikk sikra meg en kilo Ullteppegarn (et undervurdert, deilig garn!) i den lyseste grå fargen (fargekode 23) til bunnfarge. Den første lappen ser dere på bildet over, den måler 20x20 cm, og jeg syns resultatet blir fint. Fordelen med så store lapper er at om jeg går lei, er fire lapper nok til ei pute (iallefall fremsida), eventuelt 16 lapper eller deromkring til noen ganske fargerike firkanttøfler.

Det ble litt for mye husflidspreg over lappene, jeg liker Kauni EQ aller best i striper, brutt opp av en rolig, nøytral farge. Derfor har jeg tenkt å strikke opp de nøstene jeg har med regnbuegarnet, har vel omtrent 160-170 gram igjen, og så strikke noen lapper med grå og ensfarget Kauni, i tillegg til noen lapper med bare svart og grått for å få til et mer grafisk uttrykk. 

Sånn strikker jeg lapper:

Legg opp 3 m på pinne 4 med Kauni (mønsterfarge). Alle masker skal strikkes rett på alle pinnene, med unntak av kastene som skal strikkes vridd rett. Øk 1 m innenfor den første og siste m på annenhver pinne ved å lage et kast (rettsida) og strikke det vridd (baksida) på neste pinne. Fortsett til 59 m, bryt garnet og bytt til bunnfarge (Ullteppegarn).
Strikk en omgang uten øking/felling (2 pinner)
Fell på samme måte som økningen; 1 m i hver siden innenfor den første og siste m på annenhver pinne ved å strikke 2 rett vridd sammen (ssk) i starten av pinnen og 2 rett sammen i slutten av pinnen.  Når det er 5 m igjen, strikk 1, strikk 3 sammen, strikk 1. Trekk tråden gjennom de 3 siste maskene, stram og fest trådene på baksiden av lappen.





8 kommentarer:

  1. Stilig! Det tror jeg blir ett skikkelig fint teppe!

    Jeg digger ullteppegarnet! Det er, som du skriver, virkelig undervurdert! Jeg har brukt det masse, det mykner opp veldig godt etter en vask, kan toves, og så er det jo så billig!:-)

    SvarSlett
  2. Det blir sikkert et stilig teppe! Takk for strikkelappinstruksjon og ikke minst garntips:)

    SvarSlett
  3. Kommer til å bli knallfint- du strikker bare så mye nydelig for tiden!

    SvarSlett
  4. Spennende! Ulltepper kan man jo ikke få for mange av. Gleder meg til å se! :)

    SvarSlett
  5. Helt enig med ullteppegarnet! :) Har virkelig falt for dette garnet i det siste og ikke minst farge nr 23 (som har vært på alle plaggene...)

    SvarSlett
  6. Så smart å roe ned fargeinntrykket med grått garn....
    Liker også ullteppegarnet, skulle gjerne vært på det salget!
    Fin gråfarge, spent på å se mer av teppet ditt!
    Du lager mye fint!
    :o)

    SvarSlett
  7. Det blir moro å sjå det ferdige resultatet :)

    SvarSlett