Tværstrikket poncho

1/04/2013

Luksusponchoen min er endelig ferdig, den har ligget siden før jul, men nå har jeg endelig fått sydd den sammen og vasket den. Det var et stort, men enkelt stykke strikk som jeg har kost meg med. Jeg var redd den skulle bli kjedelig og ende opp som UFO, men det gikk så raskt at jeg ikke rakk å kjede meg, selv om det var drøye omganger de siste 40 cm med glattstrikk.

Mønsteret er tværstrikket poncho  designet av Lene Holme Samsøe, i mønsteret brukes Hjertegarn, men jeg har valgt Rauma Puno- Rauma har nemlig designet en poncho som er mistenkelig lik denne. Jeg brukte 12 nøster garn. Puno har jeg strikket litt med før, da var jeg ikke sikker på om jeg likte det, men nå er jeg overbevist. Herlig, mykt og luksuriøst- og en del av bursdagsgaven fra pappa i fjor.

Ponchoen er lett og luftig, men varmer likevel godt- den er enkel å slenge på nå som magen er stor og jeg ikke orker de helt store klesprosjektene. Den vil bli god å ha senere også, da sitter den nok atskillig finere på kroppen. Kombinert med litt høyere hæler og noen andre bukser blir det et ganske annet plagg i tillegg. Belte i livet ble prøvd ut, men det ble ikke fint på denne modellen. Fargen er ren koksgrå, en mellomgrå nyanse, men det er vanskelig å få frem på bilder i disse mørketider.

Et par små endringer har jeg gjort i mønsteret, jeg droppet ribben på ryggdelen fordi jeg ville ha den lengre bak. I tillegg har jeg strikket ermene et par cm lengre, men syns godt de kunne hatt et par cm til. Jeg strikket ikke høy hals på den heller, det har jeg lyst til å strikke separat, og så kan jeg velge å bruke den til eller ei.

Det eneste jeg har å utsette på den er at den ble bittelitt lang, og jeg kunne med fordel strikket den smalere. Den er strikket fra erme til erme og sydd sammen i sidene, så det er lite jeg får gjort med saken. Det går muligens an å tørketromle den forsiktig, men da risikerer jeg samtidig at den siger mer. Vi får se hva jeg syns når jeg får kroppen tilbake, det kan tenkes at mamma liker den godt, og jeg strikker en ny til meg selv, kanskje i tynnere garn. Foreløpig er den deilig å krype inn i, og i skrivende stund har jeg den på inne- det hadde jeg aldri trodd at min gravide kakkelovnkropp skulle orke, men den er passe sval og lun på en gang. Den kvaliteten tillegger jeg garnet, og anbefaler Puno på det varmeste. Høy pris til tross, det var verdt hver krone!

14 kommentarer:

  1. Håh, den ble knallfin! Supert med plagg man kan bruke både med babymage og vanlig mage, egentlig. Den så deilig ut å ha på seg =))

    SvarSlett
  2. Så fin!! Ser skikkelig deilig ut.

    SvarSlett
  3. Så flott den ble!! Ja, jeg trodde du strikket på den fra Rauma ( i tidligere innlegg), for den har nemlig jeg siklet litt på.. Men de var veldig like ja.. Ser skikkelig god ut!

    SvarSlett
  4. Så flott! Ser deilig godt ut å ha på. Herlig med gode strikkeplagg også til en selv og ikke bare til alle andre rundt :)

    SvarSlett
  5. Den så deilig ut! Skikkelig koseplagg!

    SvarSlett
  6. Den så fantastisk god ut! Jeg har bare strikket et par luer i puno, men en kollega har strikket ei jakke og jeg ser jo nå at med din grå herlighet bør dette garnet prøves ut til litt større prosjekter også :)

    SvarSlett
  7. Nydlieg poncho du har strikket!

    SvarSlett
  8. mimouna1/04/2013

    Så fin den ble, et deilig koseplagg som ser bra ut også. Fristende mønster, og garnet tror jeg må prøves snart.

    SvarSlett
  9. Gratulerer med ferdig poncho. Den ble knall fin:)Jeg vil ha en til...

    SvarSlett
  10. Åh så stilig!

    SvarSlett
  11. Wauu - hvor er den flot :)

    SvarSlett
  12. Superfin! Mulig jeg må prøve meg på en slik selv, jeg har også stor mage som skal bekles (helst med noe enkelt og lunt ;)

    Fin søndagskveld til deg!