Jakker til kjæresten

2/15/2013

Helt siden april i fjor har denne jakka vært på pinnene. Emilien er et kjekt og enkelt mønster å strikke, men dessverre ganske kjedelig. Det er noe rart med hetta, den ble alt for stor denne gangen også, til tross for at jeg fulgte mønsteret til punkt og prikke. Men kjæresten er fornøyd, så da er det greit. 
Denne gangen ble det en ensfarget versjon, strikket i Drops Lima, og det gikk med nesten 800 gram garn. Deilig og mykt, men tungt å strikke med på tykke pinner (4.5 og 5 mm) og svart garn som hårer litt gjorde at denne ikke ble ferdig før på nyåret. Den har ligget en stund i påvente av den perfekte glidelåsen (opprinnelig skulle den være oransje, men det fant jeg ikke). 

Emilien har jeg strikka før, den gangen i Peer Gynt, og noe smalere. Denne er brukt masse, derfor sa jeg ja til en til, selv om det nok blir siste gangen jeg strikker en svart hettejakke(!).

Heldiggrisen har ikke bare fått seg hettejakke, han har også fått seg en meget modifisert Kerouac, strikket i dobbel New Zealand Lammeuld i fargen Bordeaux, på pinne 4.5. Denne gikk fort, bare et par uker tok det, og jeg koste meg hele veien. Endringene jeg gjorde i mønsteret står det mer om på Ravelrysiden min.

Jakka er egentlig ganske vanlig i fasongen, men den fine knappestolpen gir en ekstra stilig detalj, syns jeg. Den strikka jeg på underveis, fremfor å sy den på, som mønsteret sa. Knappene er fra Bernina i Stavanger sentrum, syns skinnknapper gjør seg fint på plagg med v-hals. Det gikk med i overkant av 450 gram lammeull, så dette er en lett og luftig jakke. Den kan brukes med skjorte under til jobb, eller som her, avslappet med t-skjorte eller genser. Kjæresten har allerede bestilt genser i samme garn, vi får se om jeg viker fra prinsippet om ingen ring, ingen genser. Både kjæresten og jeg er godt fornøyd med jakkene, han er en ullelsker så jeg er ikke i tvil om at de vil bli brukt. Dessuten har de fått et bad i deilige Soak og lukter kjempegodt!

Halsen på bildet er forresten Looped Loop av Kirsten Johnston, strikket av 100 gram Madelinetosh Pashmina i fargen Graphite, mens lua er strikka i Navia Duo, og i daglig bruk. Til den har jeg brukt standardmønsteret mitt til ribbeluer, 120 masker på pinne 3, hvor jeg måler underveis og feller fire steder når den er lang nok. 

I skrivende stund har jeg en heklepute på kroken, jeg hadde en del bomullsgarn fra Søstrene Grene liggende, og det ville jeg gjerne få brukt opp. Det ser ut til at jeg må handle mer, ettersom jeg hekler med fire tråder på heklenål nr 9, til ei pute som måler 40x70 cm. Men fint blir det! Ei jakke i alpakkarester til meg selv er også på pinnene, og regnbueteppet får en lapp nå og da. 
God strikkehelg!




14 kommentarer:

  1. Lekre plagg han har fått, heldiggrisen! Og klapp på skuldra til deg som har fullført så mange mannsplagg, gutta er jo av de som får minst av oss strikkere... (til mitt forsvar, jeg er gift med en som ikke liker ull særlig. )

    SvarSlett
  2. Ble bare mer og mer imponert etterhvert som jeg bladde nedover innlegget her! Det var en skikkelig produksjon av herrejakker! Og flotte var de alle sammen. Jakka med v-hals ble min favoritt - stilig med skinnknapper ja:)

    SvarSlett
  3. Imponerende utvalg av jakker du har laget til kjæresten din! Veldig fine alle sammen. Svart er en farge det er tungt å strikke lenge på, så jeg skjønner godt at det var mer fristende å strikke på andre ting. Ha en fin helg!:-)

    SvarSlett
  4. De var flotte, de jakkene!

    SvarSlett
  5. Heldige mann! To flotte jakker pluss en fra før var ikke verst. Dette skal ikke mannen her i huset se, han er blitt avspist med en enslig genser. God helg! :)

    SvarSlett
  6. Jeg likte begge jakkene kjempegodt, særlig den "vanlige". Det er nesten uvanlig å strikke vanlige plagg! Heldig mann du har, håper han skjønner det :)

    SvarSlett
  7. Anonym2/15/2013

    Jeg er full av beundring! Kjæresten din må være Norges heldigste når det gjelder å fylle opp med ullplagg i garderoben. Utrolig hva du får til!
    Jeg er også trygg på at babyen deres ikke vil fryse. :))
    Ha en fin helg og masse lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg skal viderebringe beskjeden om at han er Norges heldigste ;) er i grunnen enig i akkurat det.

      Slett
  8. Så heldig kjæreste! Jeg er virkelig imponert!

    SvarSlett
  9. Så utruleg flotte plagg du har strikka! Fallt veldig for jakka med V-hals. Det gjorde seg med skinnknappane på. Flott farge og. Du er kjempeflink og har eit godt knippe med tolmodighet. ;)

    SvarSlett
  10. Wow, imponert over herrejakkeproduksjonen jeg også....
    Ikke de som får flest plagg, men man lager jo gjerne plagg til ullelskere :o)
    Fin burgunder jakke!! :o)
    Nna

    SvarSlett
  11. For en heldig kjæreste du har! Jeg blir nesten dårlig av å tenke på at min kun har fått ei simpel lue:) Men nå fikk jeg enda mer lyst til å sette igang et genserprosjekt til han - de blir jo så utrolig fornøyde og takknemlige. Er det noen som ser hvor mye tid det ligger i et strikkeprosjekt, så er det jo kanskje akkurat kjærestene:)

    SvarSlett
  12. Imponerende produksjon! Min samboer får kun sokker hos meg, har ikke tålmodighet til å strikke noe større til han :p Du er virkelig flink! Likte godt den burgunderjakka :)

    SvarSlett
  13. Wow! Du får strikket du! Så mange fine jakker! likte veldig godt den sorte hettegenseren, den ble utrolig kul med blå glidelås! Jeg hadde egentlig bestemt meg for at min kjære ikke skulle få noen strikkede jakker før ringen var på, men ser at jeg kanskje må ombestemme meg ;) Takk for inspirasjonen! Litt av en fart du strikker i! blir misunnelig her!

    SvarSlett